Den ultimate bursdagskaken for gutter

Når min eldste sønn fyller 3 år kan jeg ikke gjøre noe annet enn å lage ei kake dekket med kjøretøy :) Her går det i busser, biler, tog og alle slags leker som har hjul hele dagen, så dette måtte jo bli den ultimate kaken for han, og mange andre gutter i denne alderen. Jeg hadde ikke bestemt meg før to dager i forveien på hva jeg skulle gjøre, så det ble knapt med tid å få det til, for denne kaken tok lang tid å lage og sette sammen. Skal si det var stas når vi bar ut kaken i selskapet og bursdagsbarnet fikk blåse ut 3 lys som var plassert i vognene på toget :)

Her er resultatet :)

Mye som foregår på denne kaken og det er jo litt artig når den er laget til barn. Tenkte jeg skulle legge ut trinn-for-trinn på kjøretøyene i egne innlegg litt senere, så i denne omgang forteller jeg kun om hvordan selveste kaken ble laget :)



Her har jeg brukt en litt spesiell form som gir deg enda en liten overaskelse når kaken skjæres. Den består av to deler som man fyller utdypningene med ønsket kakefyll, jeg valgte rosa jordbærmousse. Delene settes så på toppen av hverandre og når man skjærer stykker av kaken vil det være et rosa hjerte i midten :)


Her er de to delene satt sammen til nederste etage. Denne gangen har jeg brukt smørekrem på utsiden av kakene, og flere sa at fondanten smakte bedre sammen med smørekrem, så fra nå av blir nok det brukt hver gang.


Det går ganske så mye fondant med når en så høy kake skal dekkes. Jeg bruker en av disse kjevlene her, men du kan bruke vanlige trekjevler også, bare pass på at det ikke kommer noen biter i fondanten ;) Husk det er viktig å ha litt slingringsmon, så gjerne legg på en ekstra 20 cm i diameter når du kjevler ut fondanten.


Da har jeg plassert de to delene og jeg har også lagt fondanten utover fatet som kaken står på siden jeg trenger litt ekstra plass til gravemaskinen og lastebilen. Har også brukt noen grillpinner som støtte til den øverste etagen. 

Ja, da var det bare å sette igang å pynte :) Det er jo det aller artigste med disse kakene. Det meste av pynt var laget ferdig på forhånd, men jeg startet med å legge skinner til toget og tunnel inngangene.

Lokomotivet ble ganske så tungt så jeg tok ingen sjanser og satte to grillpinne underr for støtte.


Denne delen synes jeg ble kjempe fin :) Både gravemaskinen og lastebilen har jeg selv prøvd meg fram til hvordan de skulle lages, mens toget fant jeg et bilde av på nettet. Klossene er laget av fondant som er presset ut av en silikonform. er fikk jeg jo også mulighet til å skrive navnet til bursdagsbarnet på en litt anderledes måte ved å ta hans bokstaver i farger og resten i grå.


Gravemaskin :) Trinn-for-trinn kommer.


Lastebil :) Trinn-for-trinn kommer.


På toget kan du legge til så mange vogner du trenger eller har plass til. Husk at du må sette i plastholderne for kakelysene før fondanten stivner ;) 3 tallet er laget av hvit sjokolade som jeg smeltet og tilsatte den fargen jeg ønsket før jeg heldte det i ei silikonform og satte den i frysern en liten stund.


Må si jeg er veldig fornøyd med bursdagskaken til go'gutten min :)

 
Håper dette ga deg noen ideer eller tips, og den er absolutt verdt alt arbeidet :)

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , ,