Morsom polkadott-kake til barna

Polkadott-kake til de minste etter å ha tilbringt dagen i Granåsen på barnas skidag ble en suksess. Selv om mine små ikke står på ski enda, var det god stemning og hygge mens tantebarna gikk for gull. Som belønning for god innsats hadde jeg laget denne kaken av sukkerbrød og to lag med fyll, sjokolade og jordbær mousse.


Dette var første gang jeg laget et sukkerbrød og var litt nervøs for at det skulle synke sammen, men resultatet ble veldig bra :) Legger ved bilde og oppskrift lengre nede. 

Fondant farget jeg til i de nyansene jeg ville ha for et lekent design, fargesett kan kjøpes her. Siden jeg ikke hadde runde utstikkere måtte jeg bruke forskjellige ting jeg kunne finne på kjøkkenet, men dette gjorde at kantene på dottene ikke ble så pene som jeg gjerne ville hatt de. Bruker man et glass eller lignende får man ikke skjært ordentlig gjennom fondanten og det ser ikke like bra ut, så nå har jeg gått til innkjøp av en pakke med 3 sirkler i forskjellige størrelser til neste gang jeg skal lage noe lignende, som du kan finne her, og det finnes mange andre enkle utstikkere også.
Her er sukkerbrødet tatt ut av ovnen.


Kaken ble fylt og fondanten lagt på.


Jeg synes enda det er vanskelig å få til helt pene kanter, men det fikses lett ved å "jukse" litt med å legge på en bord. Finnes jo så mange forskjellige stiler slik at det ikke blir den samme gjentagelsen på alle kakene en lager. Her valgte jeg en bred bord som jeg la til slik at den dekket både en del av kaken og serveringsfatet og trykker du her finner du noe lignende av det jeg har brukt.


Nå ser den mye finere ut. Da manglet bare dottene og kaken er klar for å spises :)


Dette er vel en av de enkleste designene, og en fin kake å lage om du er i start fasen med å lage kaker med fondant, slik som jeg er. Så velg ut noen fine farger og lag en polkadott-kake du og da vel :)


Oppskrift på sukkerbrød

6 egg
180 g sukker
30 g potetmel
1/2 ts bakepulver
120 g hvetemel

Egg og sukker vispes til stiv eggedosis og alt det tørre tilsettes litt etter litt. Husk at det her er veldig viktig at man ikke rører deigen, men vender det inn forsiktig. Dette beholder luften i røren og kaken vil ikke kollapse og du vil få et lett og luftig resultat. Stek kaken på 160 C.

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: