Prinsessekake / Barbiekake

Dette må jo være alle jenters drømmekake :) , og her kan du finne hvordan den lages trinn-for-trinn. Jeg har gledet meg lenge til å få lage Barbiekaken og må si den var utrolig gøy å pynte. Her er det masse detaljer og pirkearbeid, men har du sansen for det klarer en det fint.


Dette er første gang jeg bruker sprøytepose for detaljer og det var jammen meg ikke lett, trenger nok en god del trening, men likevel fornøyd med resultatet. Jeg startet med å stikke ut ca 130 blomster kvelden før jeg laget selve kaken for å spare litt tid.

Innlegget inneholder kommersielle linker til Kakeboksen.no



Utstikkerne kan du finne her. Selve Barbiedukken er kjøpt spesielt laget for denne kaken, og neste steg var å lage overdelen til kjolen.


Trenger du litt veiledning om å kle Barbie er det godt beskrevet i Hvordan pynte en Barbiekake. Hadde tenkt å sette opp håret hennes også, men det viser seg at jeg har mistet tenken på det der gitt :) Så jeg fikk lagt det i en stor krøll istedet og det ble ganske bra likevel. Så var det over til å bake selve kakebunnen. Til å bake kaken bruker jeg denne Dukke formen men du kan også steke flere runde kaker og skjære til.



Med en så stor form er det viktig å sjekke at kaken er stekt helt gjennom. Jeg hadde min i ekstra lenge, men da jeg skulle skjære av bunnen, så jeg at det var fortsatt litt "deigete" enkelte steder. Jeg satte kaken tilbake i ovnen i ca 10 min og fikk et bra resultat :)


Jeg valgte å ha 3 lag med rosa smørkrem i kaken, en sikker vinner blandt barna :)


Og et lag på utsiden. Prøv å få en glatt flate, jeg bruker en spatula, dette vil få fondanten til å se penere ut.


Denne gangen hadde jeg kjøpt feil type fondant og slet med å få det til pent. Ikke fornøyd :( Det slo sprekker i kjolen, og hvilken prinsesse ville ikke ha strøket kjolen sin ? ;) Men det ble som det ble og det eneste en kan gjøre er å få det til bedre neste gang. For en annen type kjoler kan du også se Prinsessekake med foldeskjørt eller Barbiekake med ballkjole.


Etter at Barbie er kommet på plass er det tid for å pynte kjolen. Jeg har brukt en rund tip #2 til borden rundt kjolekantene, og dette var ikke enkelt for en uerfaren sprøyter som meg. Men øvelse gjør mester og det er bare å prøve seg fram. 


Nå har jeg plassert blomster i midjen for å skjule sprekken der de to delene er blitt satt sammen, disse er limt på med Spiselig lim. Til detaljene på kjolen har jeg brukt rund tip #1 og her kan man jo gjøre som man ønsker.



Nå er Barbie ferdig og klar for selskap :) Hun har fått tiara på hodet som jeg laget av en halvmåne i Royal Icing og limte på noen blomster. Et pent smykke rundt halsen og blomster som stropper over skuldrene.

Have your cake and eat it too....



Siden jeg fikk litt kort tid til å planlegge denne kaken har jeg brukt et design som jeg har funnet på www.kakemomsen.no , men neste gang som er om ikke så alt for lenge, har jeg noen kjempe bra ideer som gjør at Barbiekaken vil se helt annerledes ut. Så her er det bare å bruke fantasien og husk at det går ann å gi henne forskjellige tilbehør, farger og bruke forskjellige dukker fra gang til gang.

Håper du fikk lyst til å prøve deg på en Prinsessekake / Barbiekake en gang :)

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , ,