Fotballkake til konfirmant

Når Mari, ei jente som er glad i å spille fotball, konfirmerte seg ble jeg spurt om å lage en fotballkake i feminine farger og tilsvarende pynt. Bestemt meg derfor for å lage eføy blader og blomster med stilk som slynget seg rundt kaken og resultatet ble jo ganske bra :) 

Møtte på et par problemer med denne kaken for den var absolutt ikke så lett som jeg hadde forestilt meg. Det aller vanskeligste var faktisk å steke bunnen i fotballformen. Dette var første gang jeg skulle bruke den og hadde derfor ingen anelse om hvordan det skulle gå, men kake ble det og senere i innlegget vil jeg fortelle om hvordan jeg gjorde det.




Jeg synes det er trivelig å sitte på kveldene og pusle med kakepynt og startet først med å lage eføybladene noen kvelder i for veien. Som vist på bildet over var verktøyet jeg brukte til bladene blomster former, farget fondant, liten kjevle, eføy utstikkere, ball tool og CMC / Tylose.


Disse bladene var egentlig for små til å forme med denne bladformeren, men når jeg lager for eksempel roseblader eller orkideer så er denne kjempe fin å bruke. Bladene formet jeg bare ved å bruke hendene og her trenger du ikke være så nøye for alle blader ser forskjellige ut og har ikke alltid lik fasong.


For å lage stilken og slyngen brukte jeg ståltråd som jeg kjøpte på Panduro, saks, mosegrønn blomsterteip, avbitertang og spiselig lim. Startet med å surre teipen rundt ståltråden fra toppen og festet med litt spiselig lim. La det være igjen ca 2 cm med kun ståltråd i den andre enden, det gjør det lettere å feste stilkene til slyngen etterpå.


For å feste stilkene til eføybladene brukte jeg først spiselig lim, det viste seg å ikke være noen suksess, så da måtte jeg ut å kjøpe litt grønn farget Royal Icing. Det kan jo også lages selv, men valgte denne gangen å kjøpe. Festet så enden som er surret i teip på baksiden av bladene med en dash av Royal Icing. La dette tørke i et døgn før du jobber videre med bladene.


Så var det over til blomstene :) Her har jeg tre farger med fondant, CMC / Tylose, blomster skumpute, Quilting tool og en calyx utstikker som egentlig brukes til små blader på roser og andre blomster. Bruker ofte en eggekarton til å legge blomster i etterpå og litt aluminiumsfolie slik at de beholder formen.


Blomstene formes med hendene, bruk fingrene til å trykke fondanten forsiktig utover. Legg så calyx utstikkerene over midten og press ut en liten blomst :)


Blomster skumputen bruker jeg til alle blomstene jeg lager og er kjempe kjekk å ha. Her trykker jeg på hvert enkelt blomsterblad slik at de vil se mer ekte ut. Til større blomster bruker jeg normalt et balltool verktøy og de vil da få et mer levende utseende ved at de bølger seg opp i kantene, dette går ikke på et hardt underlag. 

Så var det tilbake til bladene og selv om jeg har brukt cactus grønn farget fondant har jeg penslet de med cactus pulverfarge også. Synes denne fargen er en av de fineste grønnfargene som det er å få tak i siden den ikke er så skarp som de fleste andre er.


Her har jeg såvidt begynt å montere delene sammen :) Ikke så lett som jeg hadde trodd gitt, men etter en stund fikk jeg draget på det og resultatet ble ikke så verst. Stilkene til blomstene må kun surres med teip på midten ettersom de skal stikkes i enden av blomsten og surres rundt slyngen med den andre. Bruk også litt spiselig lim på enden slik at blomsten sitter godt festet.

Alltid lurt å ha kakefatet fram når en lager pynten. Da går det ann å se hvordan pynten skal ligge og i dette tilfellet hvor lang slyngen trenger å være.


Dette var første gang jeg brukte fotball formen og på bildet kan du se resultatet av mitt andre forsøk. Denne formen er så stor at det er lett at bunnen blir sprø i kantene men fortsatt deigete i midten. Jeg måtte derfor skifte oppskrift til ei sjokoladekake som er noe "tørrere" enn den jeg normalt bruker og som er laget med olje. Det gikk heldigvis bra andre gang, men den måtte fortsatt stekes mye lenger enn normalt og jeg var nødt til å skjære av en god del av bunnen som var blitt tørr og kaken ble mye mindre enn jeg tenkte. Som en nødløsning bestemte jeg meg for å legge til en ekstra etage for denne kaken skulle egentlig bare være en fotball. Alltid lurt å ha alle ingredienser og ekstra fondant i huset når slikt skjer :)  


Nå har jeg fylt tre lag med smørekrem i og rundt kaken og lagt et trekk av hvit fondant. Det vises ikke på dette bildet men når det skal være en stablekake klipper jeg alltid ut et pappfat til lik størrelse som kaken slik at den er lett å flytte og kan deles fra den andre kaken senere.


Sammen med fotball formen kommer også en femkant utstikker som sparer deg mye tid og arbeid :)


Jeg har brukt ST fotballkake bakeform, men den kunne vært helt rund for min del. Etter kaken er fylt vil ikke fem og sekskantene lengre være identiske og passe sammen, så jeg dekket like så greit hele kaken med smørekrem slik at jeg fikk en glatt overflate og la på de rosa delene der de passet. Det ble ikke helt bra, men tok med meg nyttig lærdom til neste gang jeg bruker denne formen :)

Her er også nederste etage ferdig fylt og dekket med smørekrem.


Husk at det er viktig at kaken som står på toppen har støtte under seg slik at den ikke synker ned i kaken under. Jeg bruker en skikkelig hjemmesnekret løsning som er sugerør med grillpinner i midten. Klipp av slik at det stikker opp ca 1-2 mm fra kaken. Husk å feste den øverste kaken med en dash av Royal Icing slik at den ikke flytter på seg når den fraktes.

Så var det bare å legge på pynten som allerede er ferdiglaget og konfirmasjonskaken er klar. Ser jo mange som lager denne kaken med supporterskjerf rundt, men dette er altså jenteversjonen. Konfirmanten ble i hvertfall glad da hun hentet den og det er jo det aller beste ved å lage kaker :)

Håper dette ga noen tips til nestegang du lager en fotballkake:)

Her er noen flere bilder av den ferdige kaken :)



Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: ,