Lynet McQueen Kake

Jeg er Lynet..... Ka-chow!

Har nok sett Biler filmen minst 100 ganger og som ungene så blir jeg aldri lei. Det er nok ikke bare mine små som har Lynet som en av sine favoritter for mitt tantebarn ble utrolig glad da jeg spurt om jeg skulle lage Lynet McQueen kake til han på 3 årsdagen :) Nå er det slik at Lynet kaker blir seende litt rare ut, men det er jo innlysende hvem det er, så for små barn er jo denne kaken bare helt utrolig flott :)


Det som var aller vanskeligst med denne kaken var å legge trekket med fondant på en ujevn overflate, og jeg vil vise hvordan jeg gjorde det senere i innlegget. Ellers var det mye arbeid etter kaken var stekt og fylt siden pynten ikke kan lages på forhånd.


For å få en passe størrelse på Lynet stekte jeg en sjokoladekake i en 28 cm rund form, her er det lurt å bruke en bunn som er ganske fast siden det skal brukes avskjær til å forme tak og spoiler. Jeg startet med å skjære av to like store deler på sidene for så å dele midtstykket på langs, slik at jeg nå hadde 4 deler.

Til fyllet laget jeg smørekrem som jeg tilsatte smeltet melkesjokolade, og det ble utrolig godt :) På bildet over kan du se de to delene av smørekremen før de er vispe sammen og i den tredje bollen sjokoladen. Jeg bruker Funcake Mix som du kan se i den blanke bollen tilsatt et par andre ingredienser. Denne er svært lett å lage og det står enkelt beskrevet på pakken, men man mikser altså 100 g funcake mix, 100 g melis og 2 dl vann og lar det stå i minst 1 time før man tilsetter kremen 1 skje om gangen i den svarte bollen med 250 g romtemperert smør som også er vispet. Etter å ha blandet disse to delene og brukt håndvisper på høyhastighet i ca 6 minutter har du en god smørekrem klar til bruk :) Så kan du selv bestemme om du vil tilsette smeltet sjokolade eller eventuelt bare farge.


Her har jeg begynt å fylle Lynet :) Lønner seg å ha kaken på serveringsfatet på dette tidspunktet, ellers kan det bli vanskelig å flytte den senere.


Etter å ha fylt midten skjærte jeg ut sirkler der dekkene skal være plassert. Ble kanskje litt store, men det skal også legges lag med fyll og fondant som gjør at det vill bli litt mindre enn det man ser nå.


Så var det over til de andre delene vi skjærte av kaken tidligere. Jeg valgte å dele de igjen i to slik at jeg hadde 4 ca like store deler. 2 av de brukte jeg til førerhuset og til spoileren skjærte jeg til de to andre i en form som jeg syntes var passende til en spoiler og som ville stå stødig.


Bruk smørekremen til å feste delene sammen på kaken og skulle ikke alt passe helt så kan du bare bruke mer avskjær og fylle i der det mangler. Jeg ble ikke helt fornøyd så gikk over med en kniv og gjorde noen tilpasninger i etterkant. Husk også å skjære ut en firkant på panseret slik Lynet har :)


Når jeg var fornøyd med formen dekket jeg hele kaken med smørekremen :) La den gjerne få noen timer i kjøleskapet før du legger trekket, sjokolade smørekrem vil stivne og det er da lettere å legge fondanten. På bildet over har jeg ikke vært så nøye med å få kremen glatt smurt utover, men gikk heller over med en 20 cm Spatula etter at den hadde stått kaldt en liten stund, det var mye enklere.


Jeg hadde kjøpt ferdig farget Rød Fondant denne gangen, men fargen er ganske blass så tilsett gjerne litt ekstra rød farge slik at det blir mer lik Lynet sin :)


Som du kan se på bildet er det ikke lett å legge  trekk på en kaken som er ujevn. Det vil være en god del fondant tilovers og jeg endte opp med å legge det i folder, klype de sammen og klippe av det som ble ekstra. Det var synlig på kaken senere og ikke særlig pent, men prøv å legge de der det ikke vil synes så godt eller det skal dekkes med annen pynt.


Bruk hendene til å glatte ut fondanten, det er lurt å bruke hansker for å få best resultat. Trykk litt ekstra der hjulene skal sitte slik at de har nok plass senere.


Så var det bare å starte med pyntingen :) Jeg startet med å kjevle ut litt svart fondant og stakk ut pupiller med en rund tip + en ekstra til besinlokket. Her har jeg brukt tykke Blokk Bokstaver til mitt tantebarns navn bak på spoileren og byttet ut Lynets nr 95 med alderen på bursdagsbarnet. Skjær også ut vinduer til sidene og bakruten, her må du bare finne ut hvilken størrelse som vil passe til din Lynet kake og skjære for frihånd.


Bruk hvit fondant til frontvinduet og munnen, og skjær også ut noen små firkanter som du senere kan bruke til front og bak-lys. Øynene til Lynet er blå og her brukte jeg en liten sprøyte tip til å få rett størrelse.

Valgte også å lage et nummerskilt til å stå bak på bilen med navn og alder til bursdagsbarnet skrevet med Svart Spiselig Tusj.


Som dere sikkert vet står det skrevet Lightyear på sidene av dekkene til alle bilene i filmen. Her hadde jeg tenkt å bruke spiselig tusj til å skrive på med, men det viste seg at det ikke var mulig å bruke en lys tusj på svart fondant så da ble alternativet å bruke Perlemor Glanspulver i stedet for. Ikke fornøyd med resultatet her, men hva skal man gjøre kvelden før selskapet når et slikt problem oppstår, så det fikk bare gå for denne gang. Tenker neste gang å prøve å male på med Hvit Farge og se om det er et bedre alternativ :) Husk å bruke CMC / Tylose i dekkene slik at de stivner og er lettere å feste til kaken, og lag de gjerne kvelden før.


Nå begynner Lynet å bli ferdig :) Han har fått front og bak-lys i forskjellige farger, Rust-eze merket på panseret trykket ut med Clikstix Script Små Bokstaver og øyelokk samtidig som jeg har streket rundt med spiselig tusj for å fremheve øynene.


Til flammene på siden klippet jeg ut en mal som jeg kunne skjære etter og få to like deler, altså en til hver side. Her brukte jeg Gul og orange fondant som jeg knadde lett sammen før jeg kjevlet den ut. Så derimot i etterkant at malen skulle vært noe lengre og skulle også ha blandet i litt rød fondant i enden men slik ble det altså denne gangen :)


Her har alle elementene kommet på kaken og Lynet er klar for bursdagsfeiring :) Kunne gjerne tenkt meg at det fantes en 3D form å bruke, men når det ikke er tilgjengelig så er det bare å ta seg god tid når kaken settes sammen så skal du se du får et bra resultat allikevel :) Håper dette ga noen tips og at du også fikk lyst til å prøve :)

Her er flere bilder av Lynet McQueen kaken :)




Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , ,