Minni Mus bursdagskake

Mange små jenter ønsker seg Minni Mus kake til bursdagen sin men å modellere en figur av henne er ikke lett, så denne kaken er derfor et lurt alternativ. En veldig artig kake som heller ikke er så veldig vanskelig å lage, her er nok sløyfen det elementet som var tidkrevende. Med de to formene som basis er det også mulighet til å lage hvilken som helst annen figur eller dyr så det er bare å være kreativ :)

Nå har det vært mange jente kaker i det siste men det er jo utrolig gøy å få lage i rosa :) Tror nok bursdagsbarnet ble svært fornøyd da hun fikk sitt store ønske om sin favoritt figur som kake på 3 årsdagen. Så i dette innlegget vil jeg vise trinn-for-trinn om hvordan ørene, sløyfen og hele kaken ble laget, slik at flere har muligheten til å a lage en slik kake til sine søte små.


Jeg liker å farge til fondanten litt i forveien slik at den er klar, her har jeg brukt rosa som hovedfarge med en liten dash av lilla for at fargen ikke skal bli for skarp. Husk at det er viktig å blande nok fondant slik at det rekker til sløyfen og som trekk til nederste etage og gjerne litt ekstra for sikkerhets skyld. Blander du for lite vil det ikke være mulig å få til den sammen fargen igjen og det vil ikke se så bra ut på kaken.

Ørene var det første jeg laget noen dager i forveien. Veldig enkle, brukte et glass som utstikker i den størrelsen jeg ønsket og bakeformen til Minnis hode til å kutte av en liten del slik at de ville passe perfekt med buen på hodet senere. Sett i to tannpirkere slik at de vil sitte godt festet på kaken.

Så var det over til hendene. For å finne ut hvor store de skal lages er det greit å sette fram bakeformen og regulere størrelsen ettersom hva som ser bra ut. Husk å bruke CMC / Tylose i alt som modelleres slik at det vil stivne og beholde formen. Til hendene brukte jeg litt formfett mens jeg formet de, det gjør det mye enklere og overflaten blir blankere også.


Sløyfen var absolutt det aller vanskeligste med hele kaken. Her tok det meg to forsøk på å få det til og det var bare akkurat at jeg hadde farget nok fondant ettersom det første forsøket ble en total fiasko :( Så skal du lage en stor enkel sløyfe vil jeg absolutt anbefale å lage den i to deler som du deretter setter sammen etter de har stivnet hver for seg. Rull ut en lang remse og bruk ribbon cutter eller en kniv til å lage rette sider, jeg var ikke så nøye med endene siden jeg måtte spare all fondanten jeg kunne. Kutt så remsen i to like deler.


Nå har jeg lagt delene dobbelt og brukte to kluter til å holde de i den formen jeg ønsket. Har også brukt en sprøyte tip til å lage et lite indent slik som sløyfer bruker å ha. Litt alternative metoder men en må bare bruke det som en har tilgjengelig :) Du trenger ikke være så nøye med tuppene som er snurpet sammen, disse kutter vi til senere slik at de passer.


Etter de to første delen er tørre, kuttet jeg av begge tuppene og brukte en stor dash med Royal Icing for at de skulle sitte godt sammen. Skjær så ut en passe stor remse som legges rundt midten. For å få den rette bøyen på sløyfen lot jeg den ligge på toppen av formen mens den stivnet.


Mens jeg hadde avskjær igjen fra sløyfen trykket jeg like så godt ut små og store bokstaver jeg skulle bruke til skiltet. Greit å spare litt på fondanten for det blir ofte mye som går til spille.


Her er bunnene klare til å bli fylt. Jeg har brukt en Wilton sportsball kakeform til hodet og en 23 cm rund form til bunnen. Som du ser på bildet har jeg klippet til en liten plate som hodet står på, dette gjør at det er enklere å stable og lage støtte mellom etagene.


Fyll kakene med det du liker aller best :) Jeg har brukt smørekrem med tilsatt smeltet melkesjokolade denne gangen.

Trekk kaken og skjær ut en passe stor oval sirkel til skiltet. Bokstavene er allerede ferdig laget så de er det bare å feste på med spiselig lim. Til pynten rundt har jeg trykket ut små rundinger med en stor sprøyte tip og lagt i tilfeldige former på utkanten av skiltet.


Ja dette er en skikkelig hjemmesnekret løsning på stablestøtte, men bruk det du har :) Jeg har plassert 4 sugerør i utkantene av der hodet skal stå og klippet de av helt ned mot kaken.


Så stikker vi grillpinner som du finner i hvilken som helst dagligvare butikk i midten av sugerørene slik at det ikke kommer trebiter i kaken og klipper de av 2-3 mm over kakebunnen med en avbitertang. For at etagene skal sitte fast i hverandre bruker jeg en dash med Royal Icing i midten.


Hendene festet jeg også med Royal Icing slik at de står støtt på sidene og hodet kan nå plasseres trygt på toppen.

Så var det over til å lage ansiktet til Minni Mus. Her har jeg skjært ut alle delene for frihånd og prøvde meg fram til det passet.

Skjær også ut øyne, pupiller og nese. Til øyenvippene har jeg brukt svart spiselig tusj til å tegne på, men her kan du også rulle ut tynne remser med fondant og lime på.


Trykk ut prikkene som skal være på Minnis kjole og sløyfe, jeg har brukt en stor sprøyte tip slik at jeg fikk ønsket størrelse.


Nå begynner Minni å bli ferdig, ikke så vanskelig å lage som det kanskje ser ut som :) Sett bare på sløyfen og ørene som allerede ligger klar og en fantastisk fin kake er klar for servering. Hvilken liten jente kommer ikke til å elske denne....? Håper du fikk noen gode tips og at du kanskje lager Minni eller en annen variant av denne kaken en dag, det skal i hvertfall jeg :)

Her er noen flere bilder av den Minni Mus kaken :)



 
Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , ,