Pakkekake med stor rufsete sløyfe

Her er forrige helgs andre pakkekake :) Alltid like moro å lage når en kan gjøre så mye forskjellig med pynten fra gang til gang.

Siden sløyfer kan lages på flere forskjellige måter fikk "pakken" denne gangen en stor og rufsete sløyfe. Ganske lik framgangsmåten på sløyfen vist i innlegget Romantisk pakkekake, men vil likevel beskrive hvordan jeg gjorde det denne gangen også :) Så i dette innlegget vil du se hvordan all pynten til denne fine pakke kaken ble laget og satt sammen :)


På dette bildet kan du se alt utstyret jeg brukte da jeg lagde denne sløyfen, det inkluderer CMC/Tylose til fondanten, en skarp kniv, Ribbon Cutter til å skjære båndene, et par sugerør, Spiselig Lim, 23 cm Plast Kjevle og Perlerad form.

Start med å tilsette rett mengde CMC / Tylose i den massen du skal bruke. Instruksjoner finnes på pakken men det skal ca være 1 ts per 250 g masse.

Etter å ha kjevlet ut fondanten slik at den er ca 2-3 mm tykk, brukes Ribbon Cutteren til å lett få rette bånd i lik størrelse. Her er det selvsagt fult mulig å bruke linjal og kniv eller noe lignende om du ikke har dette redskapet tilgjengelig :)


Jeg skjærer alltid kjapt gjennom med en skarp kniv etterpå for å være sikker på at jeg får helt rette linjer og fondanten ikke fortsatt sitter sammen enkelte steder.

Siden sløyfen skulle bli ekstra stor og usymmetrisk denne gangen brydde jeg meg ikke om å måle slik at båndene ble like lange.

Påfør spiselig lim i endene...


Og sett båndet på kant for å tørke.


Her kan du se hvor forskjellige de ble i størrelse og form, og husk å lage noen mindre også som skal brukes til toppen av sløyfen. Endene kutter vi til etter at båndene har stått og tørket i minimum 2 døgn, men helst 3.

Denne gangen skal vi også lage små "krøller" til sløyfen :) Bytt om på plasseringen av skjærehjulene på Ribbon Cutteren og vi får perfekt størrelse på snørene :)

Det kan være litt vanskelig å tvinne de tynne fondant strimlene rundt sugerørene, men et tips er å kutte de litt kortere slik at de ikke slites av tyngden. Prøv deg litt fram så får du det til, tok meg et påar forsøk før jeg ble fornøyd ;)


La de tørke i minst 1-2 døgn før du forsiktig vrir sugerøret ut før bruk.

Thuva som bestilte kaken hadde sett klossene jeg brukte til Den Ultimate bursdagskaken for gutter, og ville gjerne at jeg skulle bruke de på denne kaken også :) Klossene er så lette å lage med denne First Impressions formen og denne gangen malte jeg de med brun farge slik at de sto i stil med resten av kaken :) Anbelfaler ikke å bruke en vanlig kniv til å skjære vekk den overflødige fondanten, men heller en av plast for det er lett å skjære i stykker formen.


Med slike former er det lurt å drysse et lag med potetmel før du legger fondanten i, da blir det mye lettere å få den ut igjen etterpå. Legg gjerne formen i fryseren i ca 10 min.


Press så lett ut klossene og la de tørke før du begynner å male på de, skal du ha de som de er er det bare å sette de rett på kaken, enkelt og greit :)

Når båndene er stivet er det tid for å pynte de med perlerader rundt kantene :) Dette var mye mer tidkrevende enn jeg hadde forventet, så vil ikke anbefale visst du har lite med tid. Her har jeg også funnet fram det rette redskapet til å skjære vekk den ekstra fondanten med ;)


Skjær til endene slik at de er lettere å plassere i sløyfen senere.


Et tips når du legger perlekant rundt kantene er å ta den ene siden på alle båndene først før du så starter på den andre, da får det spiselige limet tørket i mellomtiden og perlene er festet skikkelig før du legger på den andre.

Denne gangen brukte jeg Sjokolade Fondant som trekk på kaken og pyntet med et mønster av Hvite Sukkerperler på utsiden :) Synes selv det ble veldig dekorativt :)


Det vises ikke så godt på bildet, men bokstavene og kanten rundt på klossene stikker litt ut og det var derfor veldig lett å male med vanlig Brun Pastafarge.

Så er det bare å montere sløyfen og kaken er ferdig :) Til denne store rufsete sløyfen starter jeg med 4 bånd nederst og fester de med Royal Icing, i stedet for 6 når det lages en symetrisk sløyfe.


Det er ikke alltid så lett å plassere alle båndene siden de har forkjellige størrelser, men jeg prøvesetter alltid en gang først før jeg "limer" de fast.

For at neste lag skal passe legger jeg de litt på skrå og bruker en god dash med Royal Icing i mellom lagene. Fortsett slik til du får en stor og fin sløyfe :)
Fortsett slik til du får en stor og fin sløyfe :)


Og da var kaken ferdig og klar til å bli spist i festelig lag :) Så nå er det bare å sette i gang å lage en pakkekake du også :)


Her er noen flere bilder av den ferdige kaken :)


 

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)


Etiketter: ,