Chanel 2.55 Veskekake

Denne veskekaken må være den perfekte gaven til den som har sansen for luksuriøse merker :) En original Chanel 2,55 veske blir nok i dyreste laget for de fleste med en prislapp på 25 000 Kr, så en kakekopi kan jo være et kjempe lurt alternativ å overaske med.

Lyst til å lage en selv...? Prinsippet er det samme for alle veskekaker og her finner du Trinn-For-Trinn på hvordan jeg gjorde det.



Jeg valgte å bruke en firkantet form til denne kaken, men har du ikke en slik går det helt fint med en stor rund form også. Med bakepapir i bunnen og formfett på sidene løsner kaken lett etter den er stekt.


Skjær til 2 like store deler i den bredden du vil kaken skal ha. Blir det mye avskjær tilovers kan dette fryses og brukes til å lage cakepops av ved en senere anledning foreksempel.

For å få rett fasong la jeg delene på toppen av hverandre og skjærte til sidene.


Del så begge delene på langs slik at vi nå har 4 lag med bunn i kaken.


Hvordan jeg lager smørekrem finner du Her.


Nå ombestemte jeg meg rett før jeg skulle trekke kaken og skjærte bort en del av toppen slik at vesken ble mer buet. Skulle jeg ha laget den igjen ville jeg nok ha laget den litt tynnere og skjært av enda mer for å få den mer lik originalen.


Å farge til svart fondant krever veldig mye farge og fondanten blir ofte svært klissete, så denne gangen kjøpte jeg ferdig farget Svart Fondant. Til de fleste andre farger bruker jeg Wilton Pastafarger og gjør det selv.


 Legg trekket over kaken og stryk den overflødige fondanten bakover slik at den ligger på baksiden i 2 folder. Bruk gjerne en Duff Fondant Smoother til å få en glatt og fin overflate.


Klem sammen foldene slik at du etterpå kan bruke en saks og klippe av den ekstra fondanten. Klipp så nære som mulig uten at skjøtene åpner seg.


Jeg synes diamantmønster på kaker er skikkelig stilig og med denne Diamond Impressions Mat er det veldig enkelt å få det til ;) Igjen bruker jeg fondant smootheren til å presse pregematten mot kaken.


Selve matten og smootheren gir ikke et sterkt mønster så i etterpå gikk jeg over med et Skjærehjul /preger. Dette verktøyet kommer med 3 forskjellige hjul og denne gangen brukte jeg det hakkete mønsteret som får det til å ligne stingene på den ekte Chanel vesken ;)


Mål opp størrelse på lokket slik at det passer på toppen. Her gjentas metoden for mønsteret før det legges på kaken.


Nå er lokket på og festet med Spiselig Lim. Her også den lille biten som Chanel merket skal plasseres på senere.


Til selve Chanel merket fant jeg fram en stor og en liten sprøyte tipp. Trykk først ut 2 store sirkler med fondant før du bruker den lille til å stikke ut innmaten av de store.


Taa daa.... Ikke så vanskelig dette ;) Skjær vekk en liten bit av sirklene og tvinn de sammen. I midten la jeg en liten avlang og en liten rund bit som er selve låsen på vesken.


Lag 2 sirkler til i litt mindre størrelse som skal festes på toppen der hankene skal sitte.


For å få fargen i skinnende sølv har jeg brukt Glansspray Silver.


Her er de festet på kaken og denne sølvfargen er absolutt prikken over i'n :)


Så mangler kun hanker på min Chanel 2.55 veskekake før den er klar til servering :D Her tenkte jeg lenge på hvordan jeg skulle få til mønsteret som snurrer seg rundt begge hankene og forsøkte sikkert 5 forskjellige metoder før jeg ble fornøyd. Det endte iallefall med at jeg malte på små kryss med en tynn pensel og Wilton Pastafarge White White og selv om det ikke ble perfekt var det den beste løsningen jeg kom på ;)

 Og slik ble min aller første veskekake til :) Takk for at du tittet innom og som sagt er prinsippet det samme i metode på alle veskekaker så det er bare å bruke fantasien :)





Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , , ,