Giraffkake

Her er den første av Jungeltema-kakene som ble laget til min minste gutts 2 årsdag :) En gulrotkake utenom det vanlige og med mamma's oppskrift og litt kreativ pynt ble den en suksess :)  


Dette er ikke en kake en trenger å ha mye verktøy eller tid til å lage heller og her er det bare å bruke fantasien å lage hvilket som helst dyr ;) Hvordan jeg gjorde det kan du se her.



Mamma's gulrotkake oppskrift er den beste jeg smakt og har du lyst til å bruke den kan du finne den Her. Normalt ville jeg ikke ha delt og fylt en gulrotkake i midten, men det gikk jo kjempe fint og la også et lite lag på utsiden av hele kaken.


Bland ut den fargen som passer det dyret du skal lage. Jeg brukte Golden Yellow Pastafarge og tilsatte med en tannpirker i Fondanten.


Til underlag bruker jeg Wilton Pastry Mat og drysser litt potetmel utover slik at fondanten ikke blir sittende fast.


Plasser den ferdig utkjevlede fondanten på kaken :)


Gå over toppen med en Fondant Smoother eller noe lignende som du har i huset.


Klem så forsiktig fondanten inn mot kaken. Et lite tips er å løfte litt i enden mens du presser nedover.


Mye enklere med lave kaker :)


Bruk en skarp kniv og skjær bort all overflødig fondant og så er det bare å begynne å dekorere :)


Ørene laget jeg noen dager i forveien slik at de ville stivne og da kunne plasseres slik at de lå ut over siden på kaken. Tilsett litt CMC / Tylose og bland det godt inn i fondanten.


Denne utstikkerene kom med i Wilton Gumpaste FLower Cutter Set / 25 som er en kjempe fin startpakke for den som har lyst til å lage sukkerblomster. Dette hjertet har jeg tidligere laget Cala-liljer av som du kan se i innlegget Min Første Kake i Fondant,, men denne gangen blir de altså giraff ører ;)

Legg de på et brett og dekk med bakepapir slik at de ikke får støv på seg mens de luft tørker.


Så var det over til selve ansiktet til Giraffen Laffen ;) Mitt tips til å få rett bue på mulen er å bruke samme form som kaken stektes i som "utstikker".


Og over :)


Ser i etterkant at min kunne vært litt mindre, men det får bli til neste gang.


To stykk nesebor er trykket ut med en Rund Utstikker.


En litt større størrelse på utstikkeren ble også brukt til øyne. Flekkene til Giraffen er av brun Sjokolade Fondant (som lukter kjempe godt :) og her har jeg brukt en skarp kniv og frihånd da mønsteret skal være ujevnt. Lag også horn til Giraffen av denne.


Så plasseres øre og horn på kaken :)


Litt støtte må til for at disse ligger på egenhånd og 2 tannpirkere gjorde susen ;)

Da var Giraff Gulrotkaken klar og det er Party Time for de minste ;) En ordentlig moro kake som kan brukes som insirasjon til å lage mange andre flotte kakedyr.


Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , , ,