Apefigur av fondant Trinn-For-Trinn

Siste Trinn-For-Trinn fra min sønn's Jungelbursdag er denne lille søte apen laget i fondant :)


Svært populært med figurer på kakene hos de minste og de er alltid det første som blir spist ;) Så i dette innlegget kommer bilder og noen tips om hvordan den kan lages.



Til selve figuren har jeg denne gangen brukt ferdig farget Brun Sjokolade Fondant som lukter helt aldeles nydelig ;) og smaker godt gjør den også.. ;) Start med å trille ut hode (høyre) og kroppen (venstre). Et godt tips her er å ha en liten dash med matfett på hendene slik at kulene ikke tørker ut mens en jobber og dermed slår sprekker.


Bruk en liten sprøyte tipp til å stikke ut 2 små ører.


Gjør det samme med 2 mindre rundinger i en annen farge og kutt av en buet del der de skal festes mot hodet.


Dette var den vanskeligste delen av figuren, ansiktet. Tok meg sikkert rundt en 5 forsøk før jeg endelig fikk det til, men det er bare å være tålmodig ;) Limes på plass med Spiselig Lim.


Trill ut litt hår....


.......og lim på ørene. Her kan det tenkes at du må sitte og holde de på plass et lite minutt før de er klare til å henge fast på egenhånd.


Nese og munn er tegnet på med Svart Fargepenn og om du ønsker kan også øyne tegnes på selv om jeg valgte å trille ut 2 små kuler i svart fondant i stedet.


Nå er det bare føttene og armene igjen og som bildet viser gjorde jeg det enkelt ved å trille ut 2 remser som ble festet til kroppen med spiselig lim og med knærne bøyd. Glemte selvsagt å ta bilder av hendene da jeg holdt på, men som du kan se på bildet nedenunder er det igjen kun 2 remser som er klemt litt flate på den ene enden. Til fingerene brukte jeg en plastkniv og skar til.

Og slik ble altså denne lille rakker'n til :) Ønsker du Trinn-For-Trinn på elefanten også finner du denne Her.


Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: ,