Tråle

Nå er det svært hektisk på kakefronten for tiden og det har dessverre gått litt utover bloggingen, men i dag har jeg satt av kvelden til å dele denne artige kaken av Tråle fra bøkene om Elias den lille redningskøyten :)
 
Dette er første gang jeg har laget en båtkake og gjorde meg noen erfaringer underveis. Så har du tenkt å lage en lignende kake en dag, finner du Trinn-For-Trinn i dette innlegget og kanskje noen nyttige tips også ;)



Jeg starter alltid noen dager i forveien med detaljene som trenger tid på å stivne slik at de kan stå oppreist på kaken. Tillsett CMC / Tylose i fondanten i følge instruksjonen på posen og sett til sides gjerne i et skap der det er mørkt og romtemperert.

 
Når det kommer til bakingen så liker jeg å bruke en fast sjokoladebunn når det skal skjæres å formes. Har du ikke en firkantet form går det selvsagt fint å bruke en stor rund, men da trenger du kanskje å steke 2 bunner.

 
Start med å dele kaken i 2 like store deler, del så de 1 gang på langs. På bildet over ser du nå 3 av delene stablet og den siste skal jeg bruke til førerhuset.

 
Blir litt kake som skjæres vekk når den formes til, men fikk god hjelp fra minstemann som syntes det var helt topp å få smake ;) På bildet kan du se at jeg har laget en mal av bakepapir, denne brukte jeg senere til å få nøyaktig form da jeg skjærte ut gulvet av fondant.

 
Fyll og trekk kaken med dine favoritt smaker :) Jeg har alltid sjokoladesmørekrem på utsiden og setter den kaldt i kjøleskapet noen timer før jeg så trekker kaken. Mye lettere å få et jevnt og glatt underlag ;)

 
Her er også førerhuset, eller det som skal bli ansiktet til Tråle ;)

 
Til gulvet brukte jeg Sjokolade Fondant og malen som ble laget tidligere. Bruker du et Bakeunderlag er det greit å bruke en plastkniv, som vist på bildet, og ikke en skarp kjøkkenkniv slik at du unngår riper i matten.

 
Da var gulvet plassert og det passet perfekt :) Til sidene valgte jeg å ha de stikkende opp slik at det ble et gelender rundt båten. Og beholder du litt tykkelse på fondanten som kjevles ut, vil den stå støtt helt av seg selv.

 
Legg også på endel bak.

 
Til førerhuset trakk jeg kun sidene. Kjevlet nok dessverre ut fondanten litt for mye denne gangen, som gjorde det vanskelig da jeg senere skulle tegne ansiktet til Tråle, så behold litt tykkelse også her ;)

 
Plasser så et tak, lyktene som allerede er laget og en stige på hver av sidene.

 
Alle delene som settes på kaken bruker jeg Spiselig Lim til å feste. Her har deler av gjerdet og delvis den rødekanten også kommet på plass.

 
Jeg synes at et hvert bursdagsbarn bør få sitt navn på kaken og da er disse Clikstix Bokstavene kjempe kjekke å bruke. Kjempe lette utstikkere med ejektor, anbefales :)


Nå var ikke jeg så kjent med hvordan Tråle så ut, men et kjapt søk på nettet ga meg masse bilder som jeg kunne følge da jeg lagde delene.


Tegning er absolutt ikke min sterke side, så her måtte jeg ringe inn min mor for hjelp :p Tok ikke sjansen på å "ødelegge" kaken på dette stadiet ;) Planen var å bruke Spiselig Tusj, men det viste seg fort at det ble litt vanskelig. Ble hakk i fondanten og pennen ville ikke skrive ordentlig, så endte opp med å gå over med pensel og Svart Pastafarge i steden. Lys i lyktene og antennen på taket er nå også på plass :)

 
Noen flere detaljer på bakenden festet med spiselig lim, så er Tråle klar for sjøsetting ;) Og tilbakemeldingen var at den ble en stor slager på festen :)

Håper du fikk litt inspirasjon og tips til hvordan en lager en båtkake, selv gleder jeg meg nå til å få lage selveste Kaptein Sabeltann's skute Den SorteDame om ikke så veldig lenge :) Spennende!

Hei så lenge og takk for at du stakk innom :)
 



Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)


Etiketter: ,