Brannmann Sam Figur av Fondant

Nå passet det veldig bra å legge ut Trinn-For-Trinn på Brannmann Sam figuren av fondant som jeg laget til Brannbilkaken, for etter juleaften har det vært stor stas å leke med brannstasjonen og brannbilen som lå under treet til små guttene :)

 
Figurer er ikke det enkleste å lage, men har du tenkt å prøve deg på en så er det alltid greit å se hvordan andre har gjort det, kanskje finner du også noen nyttige tips ;)


 
Når jeg skal modellere finner jeg alltid fram det meste av Modellerings Verktøy, Spiselig Lim, CMC / Tylose og Fondant før jeg starter.

 
Så er det bare å sette i gang og jeg starter som regel med de delene som tilsettes CMC/Tylose slik at fondanten stivner. Til denne ble det brukt til hatten og bena slik at figuren kan stå oppreist og tåle tyngden av overkropp og hodet uten å sige sammen.

 
Til bena formet jeg til en firkant og skjærte i 2, men lot de fortsatt henge sammen i toppen. Bruk så fingrene til å jevne ut kantene etter kniven og sett på et par svarte sko.


For å lage hatten trillet jeg til en kule og presset den utover slik at den ble tynn i ytterkanten. Fest også en liten kule på toppen med spiselig lim.


Form til overkroppen, på undersiden har jeg brukt fingrene til å lage et lite hulrom slik at bena vil passe perfekt og til armene har jeg brukt et balltoolredskap slik at de får et bedre feste når de skal limes på.

 
Trykk ut små knapper til uniformen med en liten rund sprøytetipp og plasser et belte rundt midjen.


Nå begynner figuren å ta form :) Armer har kommet på plass og en liten krage slik at hodet vil stå stødigere når det skal plasseres.


Så var det over til hodet og det er nok ikke så lett å få ansiktet til å ligne Branmann Sam på en prikk, men når alt kommer sammen på kaken vil nok alle barn uansett se hvem det skal være ;) Til ansiktet har jeg brukt hudfarget Modellering Paste og limt på hår av brun fondant.


Etter å ha limt på en liten rund nese og to små øyne av hvitfondant, tegner jeg på pupiller og munn med en Svart Spiselig Tusj. Veldig kjekk å bruke til små detaljer og absolutt et redskap jeg bruker ofte til mine kaker :)

 
Så er det bare å lage et par ører og øyenbryn og hodet til Brannmann Sam er klar til å festes på overkroppen og så plasseres ved brannbilkaken :)

Da er alt klart og her kan du se flere bilder av den ferdige Brannmann Sam kaken jeg laget til Herman's 2 årsdag. Et artig prosjekt og et fornøyd bursdagsbarn :)


 
Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)
 
 

Etiketter: