Sitronfromasjkake

Til vårt vennejulebord skulle jeg stille med dessert og i den anledning tenkte jeg å prøve noe nytt :) Valget falt på en frisk og smakfull sitronfromasjkake med sitrongele og bixit bunn og den passet perfekt etter en fortreffelig julemiddag :D   


Utrolig lettvidt kake som ikke krever mye arbeid og ingen baking ;) og kan varieres i både smak og dekorasjon og her kan du se hvordan jeg laget den.



Bruk gjerne en springform til denne kaken om du har det, da er det ikke nødvendig å kle sidene med bakepapir slik som jeg har gjort her. Siden dette er en oppned kake var jeg litt nervøs for at geleen skulle bli sittende fast i bunnen, så jeg la like gjerne litt bakepapir der også.


Legg så det første laget med gele :) Tror mitt lag var ca 5-6 mm.


Pynt så med noe som passer :) Jeg valgte en sitronskive og noen sitronmynteblader og plasserte de i geleen før den ble satt til å stivne. Her kan du pynte med hva du skulle ønske foreksempel bær, frukt eller blomster.   


Når geleen er stivnet legges så et lag med sitronfromasj :) og kaken settes tilbake i kjøleskapet 1 times tid. Jeg valgte å bruke Freia's sitronfromasj for å spare litt tid og gjøre det enkelt ;)


I mellomtiden kan bunnen forberedes. Til denne 25 cm formen brukte jeg 1,5 pakker med Bixit kjeks som jeg knuste godt. Bruk gjerne en pose og et redskap slik at det tilslutt er kun smuler.


Smelt ca 60 g margarin og bland godt sammen med kjekssmulene, som legges så, som det siste laget på toppen av fromasjen. Så er det bare å vente litt slik at bunnen får tid til å binde seg når smøret stivner. :D

Dypp formen lett i et vannbad før kaken skal vendes. Geleen vil da lett slippe taket og kaken er klar til servering (neste gang vil jeg ikke legge bakepapir i bunnen) :) Herlig kake som er både lett og smakfull og passer perfekt etter en stor middag :) Håper det smaker... ;) 

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Og her er en variant jeg laget på hytta i påsken :) Kjempe kjekt at en ikke trenger å ta med så mange ingredienser for å lage en kjempe god kake mens en nyter ferien :)

Etiketter: