Spiderman kake

Superheltkake til en super gutt :) Carl Vemund måtte tenke lenge før han bestemte seg for at han gjerne ville ha en Spidermankake til sin 8 årsdag, og siden jeg har laget kaker til begge hans søstre så var forventningene store ;)

 
I dette innlegget vil jeg vise hvordan jeg setter sammen en stablekake og trinn-for-trinn på hvordan denne actionkaken ble til :)



Start med å bake, fylle og trekke kakene. Det synes ikke på bildet, men den lille gule kaken står også på et brett i akkurat samme størrelse. Skal kaker stables må de ha støtte slik at de ikke synker i hverandre og hvordan jeg gjør det kommer straks.

 
Med litt Svart Fondant laget jeg en lang remse til siluetten av New York City om natten. Med min Wilton Ribbon Cutter får jeg en perfekt strimle i den størrelsen jeg ønsker, men å bruke en kniv går også helt greit.

 
Her har jeg skjært til forskjellige type bygninger i forskjellige høyder og jeg synes den ble skikkelig stilig :)

 
Med denne JEM Strip Cutteren trykket jeg lett ut tynne remser som jeg kuttet i små biter og brukte til vinduer med lys i på siluetten.

 
Å lage en Spidermanfigur var ikke noe jeg bega meg ut på denne gangen, for det er nok ikke så lett å lage, men et lurt tips til de som kunne tenke seg en på kaken er å kjøpe en figur istedet og plassere på toppen. Vil jo da også bli som en liten ekstragave til bursdagsbarnet :) Jeg endte derimot opp med å gjøre det på denne måten og synes resultatet ble likeså stilig og veldig mye lettere også ;)

 
Til spindelvevmønsteret har jeg brukt en Svart SpiseligTusj og tegnet på. Bruker disse tusjene veldig ofte til mange av mine kaker da de egner seg godt til små detaljer.


Så var det over til stablingen av de to kakene. Det er viktig at de står støtt og at de festes til hverandre om de skal fraktes, og selv om dette er en hjemmesnekret løsning å gjøre det på, så funker det veldig bra ;) Jeg starter med å stikke 2 sugerør i kaken, hadde toppetasjen vært større ville jeg ha brukt 4.

 
Klipp de så ned slik at de akkurat når overflaten.

 
Ta så 2 grillspyd og stikk de ned i sugerørene (som beskytter mot eventuelle tresplinter i kaken).

 
Bruk så en avbitertang og klipp grillspydene ca 2mm over overflaten og du har nå laget god støtte for å plassere kakene på toppen av hverandre :) Som du kan se på bildet har jeg også lagt en god dash med Royal Icing i midten som vil feste kakene godt sammen.

 
Kakene er plassert og nå er det kun spindelvevmønsteret på underetasjen som står igjen :) Det er fult mulig å bruke den spiselige tusjen igjen, men jeg ville ha noe tykkere striper her og valgte derfor å lage litt svart Royal Icing og sprøytet på med en Rund Tip #5 .

 
Start ved å trekke linjene ut ifra midten. Trekk så linjer imellom disse ved å starte med en sirkel rundt toppetasjen og jobb deg utover.

 
Helt til slutt lagde jeg et skilt med navn på selveste bursdagsbarnet, og ved bruk av en stor sprøytetipp som utstikker og Clikstix Store Bokstaver gikk det lett :)

Nå har alle elementene kommet på plass på kaken og det er klart til bursdagsfeiring av verdens beste Carl Vemund :) Hipp Hipp Hurra!  Enda en artig kake å lage og jeg lærer alltid noe nytt for hver eneste kake jeg lager.

Takk for at du stakk innom, nedenfor finner du flere bilder av Spidermankaken :) Håper dette ga noen tips til et spennende superhelt kakeprosjekt!
 
 


Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , ,