Vinterkake

Ønsker dere med denne flotte vinter inspirerte kaken en riktig God Jul og et Godt Nytt år!
Kaken ble laget til mine to små gutter's juletrefest i barnehagen og det var stor stas blandt alle de søte små nisseungene :) Med pingviner, isbjørn, snømann og snøkrystaller laget av fondant er nok denne julekaken en av mine favoritter av alle kakene jeg ha laget så langt.

Lyst til å se hvordan jeg gjorde det.. ?  :) Nå har jeg også laget denne kaken til dåp og bildet ligger ved i slutten av innlegget :)



Med disse Snøflak Utsikkerne er det lett å få perfekte snøkrystaller til å pryde kaken. Bruk litt CMC / Tylose i fondanten og legg de til sides til de er helt stivnet. Når de var klare limte jeg fast Lollipop pinner på baksiden med Spiselig Lim slik at de kunne brukes som kaketopp :)


Så var det selve kakene og jeg valgte alle barns favoritt, sjokoladekaken såklart :) Med 2 runde helformer med diameter på 13 og 18 cm vil disse passe perfekt når de stables.


Fyll kakene og husk at det alltid er lurt å legge et lite lag også på utsiden av kaken slik at fondanten har noe å holde seg fast til og dette vil også glatte ut overflaten.


Til sidene av kaken har jeg farget ut en del fondant med Konge Blå og tilsatt litt Svart pastafarge for en mørkere blå. Etter å ha målt høyden på kaken stilte jeg inn Ribbon Cutter'n slik at jeg lett kunne skjære ut en lang strimle i rett størrelse med fine kanter. Lett sak når en har godt verktøy :)


Plasser remsen rundt kaken  og bruk gjerne en Fondant Smoother til å jevne ut sidene slik at eventuelle bulker forsvinner.


Til lokket brukte jeg formen som kaken ble stekt i som mal og skjærte ut med et ruglete mønster slik at det vil se ut som snø som henger over kanten.


Bruk gjerne litt spiselig lim til å feste de 2 delene sammen.


Så skal kakene stables og dette er riktig nok en hjemmesnekret løsning på hvordan det kan gjøres ;) Ta først 2 sugerør og plasser de i utkanten av hvor toppetasjen skal plasseres.


Klipp de så ned slik at de ikke stikker opp av kaken.


Ta så 2 grillspyd og plasser de i sugerørene.


Finn så fram en avbitertang og klipp de til slik at de stikker opp ca 2 mm over kaken. Det lønner seg og merke av på spydene og fjerne de fra kaken før du klipper for det kan løsne små trebiter når disse kuttes. Sugerørene vil nå beskytte kaken fra å være i kontakt med grillspydene.


Til større kaker vil du måtte bruke mellom 4-5 grillspyd for å være sikker på at etasjene ikke vil synke ned i hverandre, men siden denne toppetasjen var så liten holder det med kun 2 denne gangen. Nå er kakene plassert og for å være sikker på at de sitter godt fast i hverandre slik at de kan flyttes eller fraktes er det lurt å ha en dash med Royal Icing mellom etasjene.


Det er lett å få en liten glippe mellom etasjene siden grillspydene er noe høyere enn selve kaken, men dette skjules lett med en fin Perlekant.


Med noen flere snøkrystaller rundt sidene ser kaken allerede flott ut og nå er det bare å dekorere videre med det en skulle ønske. Jeg valgte da å lage flere figurer som representerer vinter og som jeg visste ville falle i smak hos barna da denne skulle bli servert i barnehagen :) men her er det bare å slippe kreativiteten løs :)


En søt isbjørn med lue og skjerf :)


En snømann med gulrotnese :)


Pningvin med ørevarmere :)


Pingvin med topplue og lang ¨frakk¨ :)


Og tilslutt også en søt liten pingvinjente med skjerf og lue :)

Og så er denne flotte julekaken med vinterinspirert tema klar til å serveres :) Nå blir det juleferie og familiekos framover men lover flere spennende innlegg kommer iløpet av høytiden :) GOD JUL, håper dette ga deg lyst til å prøve selv og her kommer flere bilder av den ferdige kaken:)




Og her er kaken jeg laget til Hermine's dåpsdag :) Mor ville ha den helt lik, men med navn og dato :) Passet perfekt til resten av pingvindekorasjonen i lokalet :)


Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , , , , , ,