Babyshower kake

Å holde en babyshower for sine venninner som venter små er kanskje ikke så vanlig i Norge enda, men denne amerikanske tradisjonen  er på god tur framover også her. Denne babyshowerkaken lagde jeg for ei skolevenninne som arrangerte nettopp en slik fest for å feire den blivende mor og den lille poden i magen :)

 
Ta en titt innom om du ønsker å se hvilket utstyr jeg brukte for å lage denne flotte kaken :)


 
Denne gangen hadde jeg lyst til å prøve noe nytt og brukte derfor en stor Kake Drum til å plassere kaken på.

 
Så trakk jeg like gjerne kaken og hele fatet med fondant :) Det går selvsagt med en god del ekstra fondant når det gjøres slik, men du får også mye plass til all den fine pynten som skal på :) Pynten ble laget noen dager i forveien slik at det lå klart da kaken var stekt, fylt og trekt ;)
 

Kala-liljer er utrolig flotte blomster og de er heller ikke særlig vanskelige å lage. Jeg har brukt et Utstikker sett som nærmest gjør hele jobben, men alt du egentlig trenger er en hjerteutstikker og litt papir til å forme som en kjegle. Husk å tilsette CMC / Tylose i fondanten slik at den vil stivne og holde formen.

 
Bruk Spiselig Lim til å feste endene sammen.

 
Brett ut kantene og sett blomstene til å stivne i minst et døgn.

 
Her er støvbærerne også festet med spiselig lim og Kala-liljene er klare på kaken :) Absolutt en av mine favoritt blomster :D
 
 
Til de små rosene har jeg brukt en silikonform :) Fondanten presses ned i formen og settes i fryseren i noen minutter før de lett kommer ut av formen. Enkle, men ikke unike så håndlagde er absolutt de beste ;)

 
Så derfor lagde jeg selvsagt noen av disse også ;) Hvordan de lages finner du i innlegget Håndlagde roser trinn-for-trinn.

 
Små silikonformer med utstikkere er ganske nye på markedet og gjør det absolutt mye lettere å lage mange fine blomster på kort tid :) Veldig greit når kaken skal dekkes av blomster og i tillegg til formen de får av å bli presset bruker jeg å legge de i forskjellige posisjoner mens de stivner slik at hver og en blir unik. Her har jeg brukt Blossom Cutter and mold.
 
 
 Utrolig fint når de foskjellige blomstene settes sammen på kaken :)

 
Alfabet Klosser er svært populært på kaker og jeg får mange henvendelser der de ønsker at disse blir brukt. Etter et par minutter i fryseren presses de ut og kan plasseres rett på kaken.
 
 
LYKKE !
 
 
Dette var første gang jeg brukte den nye Silikonformen med Baby Letters og det var faktisk litt vanskelig, da formen ikke er særlig dyp. Trikset tror jeg er å la de stivne til i formen en liten stund før du skjærer forsiktig vekk fondanten som er overflødig. Og dette brettet har bokstaver for både gutt og jente :)

 
Kjempe søtt når de kommer på kaken :)
 
 
Mye bruk av silikonformer denne gangen og selv om de er enkle å bruke tar det faktisk litt tid likevel, disse spesielt. I denne Silikonform Baby Sett har jeg brukt fondant med 2 forskjellige blåfarger til å dekorere detaljene på figurene. Det ble litt pirkearbeid med å få det fint, men for meg er det viktig med detaljer på kakene slik at de blir ekstra fine :) 

 
Så utrolig stilige på kaken :)
 
I tillegg til utstyret som er vist i innlegget har jeg også brukt Sommerfugl Utstikkere som er kjempe søte, Stjerne Utstikkere og Små Sukkerperler til å dekorere rundt om på kake og til slutt la jeg et blått silkebånd som jeg har kjøpt på Panduro rundt kanten av fatet :) Taa daa, så er min aller første babyshower kake klar til å serveres :)
 
Takk for at du tittet innom :) Håper du også fikk lyst til å holde en babyshower for ei venninne en dag :) en god unnskyldning for å spise litt kake ;)
 

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)


Etiketter: