Krone av fondant

God lørdag :) I kveld har jeg skrevet et lite innlegg om hvordan jeg laget denne Prinsekronen av fondant. Kjempe fin kaketopp som passer like godt på en dåpskake, bursdagskake eller selvsagt ei prinsessekake :)


Ikke noe hokkus pokkus å lage en slik, så om du akkurat har begitt deg ut i bakekakeverden så kan en slik krone være et artig prosjekt :D




Trinn 1 for å lage en slik krone er svært viktig. For å få fondanten til å stivne og beholde formen må det tilføres CMC/Tylose. Mengde er 1 ts per 250 g fondant eller annen masse, så her justerer du bare etter hvor mye du trenger.


Denne krone utstikkeren er selvsagt det enkleste å bruke, men har du ikke en slik kan du klippe ut en mal av papp eller papir og skjære ut for hånd.


Ha ha, et litt rotete bildet, men dette er min hjemmesnekrede løsning for å få kronen til å stivne i den fasongen jeg ønsker :) Her har jeg funnet et glass med samme omkrets som lengden av kronen og brukt litt Spiselig Lim til å feste endene sammen. Så har jeg klippet små stykker av røret du finner i plast eller aluminiums-folie og klemt de til slik at de fikk den bøyen jeg var ute etter. Under har jeg bygget opp høyden med noen pulverfarger :) Ganske lurt ikke sant.. ? ;)


Med dekorasjon av kronen kan du være så kreativ som du ønsker, men jeg valgte en enkel stil denne gangen med søte blå hjerter og festet med spiselig lim.

Så har du en liten Prins eller Prinsesse kan denne søte kronen være et alternativ på neste bursdag eller kanskje på dåpskaken :) Veldig enkel pynt å lage som ser utrolig flott og imponerende ut. Flere varianter av den samme krone utstikkeren kommer snart ;) Lykke til!


Her er en mini versjon som jeg laget i går kveld :) Bruk en mal eller en liten kroneutstikker ellers følges den samme oppskriften :) Disse er utrolig søte på kaken, men også på cupcakes :)


Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , , ,