Putekake med spiselig bilde

Det har vært stor etterspørsel på dåpskaker i det siste og de blir jo bare såååå søte :) Dette er mitt andre forsøk på en putekake og denne gangen med spiselig bilde av det utrolig nusselige dåpsbarnet. Vet nesten ikke om jeg hadde klart å spise den... ;)


Ta en titt innom og se hvordan den ble laget :) Kanskje finner du noen tips om du har tenkt å prøve selv.




Bakeformen jeg bruker er Wiltons putekakeform. Den kommer i 3 deler med forkjellige størrelser og denne gangen har jeg brukt den største. Har du ikke en slik form kan et alternativ være å skjære til en rund eller firkantet kake. Det er viktig å spraye litt matfett i formen og drysse lett med mel før røren helles i, da vil kaken komme lett ut av formen etter den har stått til avkjøling.


Her er del 1 av 2 ferdig :) Gjenta så prosessen slik at du har 2 helt like deler. Hver av kakebunnene deler jeg 1 gang på langs slik at kaken får 3 lag med fyll når de settes sammen.


Et lite tips til deg som skal lage putekake er å bruke en oppskrift på en fast kakebunn (det beste vil være sjokoladekake). Unngå sukkerbunn og lignende da disse ikke vil beholde formen. Her er min kake fylt med herlig sjokoladesmørekrem med litt tilsatt bringebærsmak, Mmmmmm :) Og et tynt lag på utsiden for et jevnere underlag for fondanten.


Jeg liker å farger jeg all fondanten selv slik at du kan få den fargen du ønsker. Her har jeg brukt Rosa Pastafarge og tilsatt bittelitt Svart for å oppnå en litt dusere farge. Husk å blande ut nok fondant da denne kaken krever en hel del, det er også lettere å trekke kaken om du har litt ekstra å gå på etter å ha kjevlet den ut.


Å flytte lokket over til kaken uten at fondanten får rifter eller revner er ikke så lett, men jeg har funnet et lurt knep som virker hver eneste gang ;) Med min 51 cm Plast Kjevle er fondanten lett å kjevle ut til passe størrelse. Når du er ferdig kan du legge den på midten og folde den ene halvdelen over. Så er det bare å løfte kjevlen og plassere trekket på kaken, og det uten å lage et eneste merke i fondanten :D


Start med å forsiktig klemme inn alle hjørnen først.


Skjær vekk den ekstra fondanten, men la en liten cm være igjen og dytt den med et redskap under kaken, da unngår du glipper som gjør at kakebunnen synes.


Ønsker du diamantmønster på puten er det lett å lage ved bruk av denne Pregematten. Jeg bruker en Fondant Smoother til å trykke matten mot fondanten slik at mønsteret synes, før jeg går over linjene med et Hakkete Skjærehjul.


Før Rosa Sukkerperler festes i kryssene bruker jeg et lite butt redskap til å lage små innhuk. Så kan perlene festes lett med litt Spiselig Lim.


Det herlige bilde av det søte dåpsbarnet har jeg fått printet hos Traktøren på Byhaven her i Trondheim, der får du også god service og ekspertise innen baking :D Har kjempe lyst til å skaffe meg en printer selv, så vi får se om jeg investerer i en om etterspørselen av bilder blir større ;) Bildet er festet med litt spiselig lim.


Med spiselig bilde på kaken blir det ikke så mye pynt å lage i tillegg. Jeg har kun brukt silikonformer denne gangen og de er så lette å bruke :) Her kan du se Perlekantformen jeg har brukt til å ramme inn bildet på kaken. Formen fylles med fondant og det overflødige blir skjært bort. Så er det bare å snu formen oppned og perleraden presses lett ut :D


Det finnes så utrolig mange søte støypeformer til baby dekorasjon :) Her er noen av mine og til kaken brukte jeg en bamse, Rangle og bittesmå Roser. Fyll fondant i formen og plasser i fryseren i 10 min før de trykkes ut av formen og plasseres på kaken.


Rosene ble kjempe søte og som du ser har jeg brukt to farger fondant da jeg fylte ranglen.


Og den nusselige lille bamsen :)


Så er alt kommet på plass på kaken og navnet til dåpsbarnet skrevet med Clikstix Små og Store bokstaver :D En fantastisk fin kake til en stor begivenhet :)
Har du lyst til å se en annen type putekake kan du ta en titt på innlegget Putekake til dåp, med baby og håndlagde roser :) Da ønsker jeg dere en god mandag og spør gjerne om det er noen du lurer på :) Lykke til med bakingen :D


Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: ,