Sjøkake

Når det blåser ute koser vi oss inne, så i dag har gutta og jeg hatt det litt artig på kjøkkenet med pynting av kake. Minstemann på 2 år har lenge ventet på at mamma skulle lage denne søte krabbekaken og var svært fornøyd da den var ferdig :)

 
Videre kan du se et bildedryss av sjøkaken med korte forklaringer på hvordan den ble laget :) 
 

 
Til krabben brukte vi en slik silikonform som er veldig enkle å bruke. Selv liker jeg å legge forskjellig farger fondant i den slik at figuren blir mer levende :)

 
Og her er krabben plassert på kaken :) Søt ikke sant...? Havbunnen har jeg laget med en Perleradform og brukt Pastafarge Hud/Beige i fondanten til å få den til å ligne sand.

 
For å forme blekkspruten trillet jeg ut en liten pølse Lilla fondant. Klem den så litt flat og skjær noen lange strimler nedover. Klem så litt ekstra på hodet slik at det får rett fasong og jevn ut armene ved å rulle hver enkelt forsiktig. Til pupillene og munn har jeg brukt en Spiselig Svart Tusj.
 

Og her plassert på kaken :)

 
I starten hadde jeg egentlig ikke tenkt å lage mer enn krabben og litt tang, men det ballet på seg etterhvert ;) Klarer liksom ikke stoppe når en først er i gang :) så brennmanter ble også med.

 
Sjøstjerner er så søte så ingen tvil om at en slik måtte være med og selvsagt en østers med en ekstra stor Sukkerperle i Sølv.

 
En skulle kanskje ikke tro det, men konkylien var det jeg brukte lengst tid på ;) He he, endte opp med å si meg fornøyd med denne etter utallige forsøk. Her trillet jeg ut en pølse tykkere i den ene siden enn den andre og snurr den opp, enklere sagt enn gjort, ;)
 
Så var vårt lille søndagsprosjekt ferdig :) Gutta var fornøyde og kaken ble fort spist. Håper du også har hatt en fin bake søndag og takk for at du titter innom :)

 
Her er også en annen Havkake som jeg har laget. En litt større variant med ødeøy og sirklende hai ;) Hvordan jeg har laget palmene er beskrevet i innlegget Jungelkake.
 
 
Og selvsagt matchende hai og redningsbøye cupcakes ;)
 
 
Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

 


Etiketter: