Fantorangen figur Trinn-For-Trinn

Da har jeg endelig laget en Trinn-for-trinn på en artige Fantorangen figur av fondant. Fantorangen er en skikkelig tøysekopp som gleder mange små barn hver dag på barnetv og som gjør seg godt på en bursdagskake.


Ta en titt og prøv du også :)





Start med hodet. Jeg risset inn munnen og laget et lite avlangt innhuk der øynene skal være.


Så kroppen. Jeg bruker litt matspray på hendene når jeg lager figurer slik at fondanten ikke får sprekker, men en fin og glatt overflate. Bruk et redskap til å lage små innhuk der hendene skal plasseres, jeg bruker et Ball Tool.


Lag så to små føtter.


Jeg synes alltid armene er den vanskeligste delen på alle figurer, så jeg laget bare enkle hender med tommel denne gangen.


I snabelene har jeg tilsatt CMC / Tylose slik at den vil stivne i den formen jeg ønsker. Bruk en kniv eller lignende til å lage noen små streker oppover. Bøy den så til å la den stivne.


Ørene skjærte jeg til og også her må det tilsettes stivelse. Så formes de til og legges til side over natten.


Her er så alle delene klar til å settes sammen. Jeg har brukt Spiselig Lim til å feste en lysere farge fondant på magen, bak øynene, ørene og en liten bit på enden av snabelen. Pupillene og munnen er farget med en Svart Spiselig Tusj.


For at snabelen skal sitte godt festet har jeg brukt en liten tannpirker i tillegg til litt spiselig lim, men husk å fjerne når barna setter i gang med å spise figuren.


Ørene festes kun med spiselig lim, hold de på plass en liten stund til limet har tørket. Og nå har du en søt liten fantorangenfigur til å pryde kaken :)

Her kan du se et bildet av den ferdige kaken til Sander's 1 årsdag :) Takk for at du tittet innom og håper innlegget var til hjelp om du skal lage en figur av fantorangen selv :) Beskrivelse av hele kaken kommer i eget innlegg ganske snart.


Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: ,