Ice Cream Cone Cupcakes

På grunn av den dårlige sommeren med alt for lite is tenkte jeg det var en god ide å dra fram dette innlegget igjen ;) I den store kakebakeverden kan utseende bedra, for om du trodde dette var veldig søte softis tok du nok feil, dette er nemlig cupcakes i is kjeks :) I USA er denne type cupcakes svært populær og i dette innlegget vil jeg vise hvordan de lages ;) Så om det er for kaldt for is kan du jo alltids gi de ett forsøk :D



Om du har lyst til å lage noe utenom det vanlige anbefales absolutt Ice Cream Cone Cupcakes og det er ikke vanskelig. Dette bildet er fra min test runde og de ble så søte at jeg måtte ha de som hovedbildet. Videre i denne trinn for trinn har jeg brukt bilder fra mitt andre forsøk og har du lyst til å se hvordan resultatet av disse ble er det bare å titte innom :D



Start med å trekke en litt høy form med aluminiumsfolie. Dette vil sørge for at cupcakene ikke velter når de fylles og settes inn og tas ut av ovnen. Jeg har brukt ribbeformen min og det er godt den nå brukes mer enn 1 gang i året ;)


Bruk en kniv og skjær et lite kryss  i folien før du presser den ut med en finger, da vil du få et passende hull og det gjør også slik at folien ikke revner lengre enn den skal.


Lag den røren du ønsker, men stek helst ikke kjeksene på mer enn 200 grader, for da blir de nok noe svidd i kantene. Jeg hadde fylt kjeksene alt for mye på dette bildet, så 2/3 er nok mer passende ;) Når det kommer til kjeksen forsøkte jeg først med vanlige is kjeks en får kjøp i butikk, dette var ikke noe suksess da de ble fort veldig brente. Etter å ha googlet og lett på ebay, så det ikke ut som det overhode var mulig å få tak i slike med flat bunn i Norge, helt til jeg tilfeldigvis var på Burger King med barna en lørdag. Jo tenke seg til, der serverer de softis i kjeks akkurat som jeg er ute etter :) Bonus! Så da endte jeg opp med å få kjøpt en hel del av en veldig snill dagligleder :) Tusen takk! Det som er synd er at Diplom Is tar de ut av produksjon om ikke så veldig lenge, så da må jeg se på andre alternativer å skaffe de på, men skal du en tur til utlandet så finnes de i de fleste dagligvarebutikker ;)


Denne gangen laget jeg en Marshmallow Frosting til å toppe cupcakesene. Ikke bare smaker den godt, men den ligner også veldig på softis med sin glans og konsistens. Her er hvordan den lages:

1 1/4 kopp sukker
3 store eggehviter
1 ss vaniljeekstrakt
1 ss vann

Lag glasuren i en bolle som tåler varme. Bland sukker og eggehviter med en håndmikser på høy hastighet i ca 1 minutt. Sett så bollen over en kasserolle med småkokende vann og miks videre på høy hastighet i ca 10 min. Ta så bollen bort fra varmen og tilfør vann og vaniljeekstrakt og miks videre i ca 2 min. NB: det kan ikke tilføres farge i denne glasuren. (lærte det på den harde måten :p )


Jeg endte opp med å skjære av toppen på mine cupcakes da de ble alt for høye til å dekorere pent. Pyntingen kan gjøres på utallige måter, men jeg valgte sprøytetipp 1M denne gangen, mens det til cupcakesene på hovedbildet ble brukt 2B.

Og så er det bare å pynte med kakestrø, fondantblomster, sukkerperler, bær, sjokolade eller hva det skulle være som frister deg og du har noen fantastiske Ice Cream Cone Cupcakes å servere :) Her er resultatet av mitt andre forsøk, med sjokoladesaus, kake strøssel og hakkede mandler. Kjempe stas i 4 årsdag! Lykke til om du også prøver deg på et slikt spennende prosjekt :)

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: