Pakkekake til dåp

Nå var det på høytid med ett nytt innlegg her på bloggen :) Har veldig mange kaker som ligger å venter som jeg gleder meg til å dele med dere ;) Starter med en pakkekake som jeg laget til dåp / navnefest. De blir jo så utrolig flotte og når du først vet hvordan de lages så er de ikke så vanskelige heller ;)


Ta en titt innom om du vil se hvordan jeg lager mine sløyfekaker ;) I tillegg vil du finne jenteversjonen av denne pakkekaken i slutten av innlegget, helt nydelig den også !!



Bokstavklosser er veldig popuært på kakene og jeg liker å variere måten jeg lager de på. Denne gangen har jeg brukt en Wilton silikonform til å lage klossene med, men det er selvsagt mulig å skjære eller forme massen for hånd. 


 Dåpen hadde stjerner som tema og dette ble selvsagt inkludert i kakens design. Klossene ble pyntet med den mellomste utstikkeren i Stjerne utstikker sett/3 og Clikstix Store Bokstaver og festet med Spiselig Lim. Veldig enkelt og og utrolig flott dekorasjon på kaken :)


Det aller viktigste med pakkekaker er at du starter i god tid med å lage båndene til sløyfen og at det tilsettes CMC / Tylose i fondanten eller den type masse som du bruker. Pulveret vil få massen til å stivne og beholde formen, men trenger fortsatt minimum 2 døgn før båndene er klare til å settes sammen til en sløyfe.


Dette verktøyet er en Ribbon Cutter og er en av mine favoritter, den gir rette kanter, nøyaktige mål og sparer deg en god del tid. Vil absolutt anbefale å investere i en slik om du lager en del kaker, men det går selvsagt fint å skjære til båndene med en kniv også. Til denne kaken har jeg brukt delene som er merket med 3/4 (ca 2 cm).


Her er de lyseblå båndene klare, lengden har jeg ikke vært så nøyaktig med da dette skal bli hva jeg kaller en rufsete sløyfe.


I tillegg til båndene stikker jeg ut 2 sirkler av fondanten i 2 ulike størrelser. Disse skal jeg bruke som ett skille mellom stablingen når sløyfen skal settes sammen. Husk å bruke stivelsespulveret her også ;)

          
Ta så litt spiselig lim på den ene enden og fold båndet over. Legg så båndene på siden og la de lufttørke i minimum 2 døgn, gjerne litt lengre om du har tid. Denne delen av prosessen er svært viktig og i verste fall vil hele sløyfen sige sammen etter den er stablet om båndene ikke har fått nok tid til å stivne.


Nå er mine bånd klare etter å ha lufttørket i et kjøkkenskap i 3 dager. For å få en bedre passform til stablingen, skjærer jeg til en liten spiss i framdelen av båndet.


For å variere utseende på pakkekakene kan båndene pyntes på utallige måter. Her har jeg brukt en Perlekant Silikonform og limt fast en perlerad med kontrastfarge på sidene av båndene. Blir veldig fint, men kan også nevne at det er lurt å sette av ett par timer da det er ganske så tidkrevende ;)


Når kaken er stekt, fylt og trekt med fondant er det bare å sette i gang med stabling av båndene :D Nederst har jeg festet den største sirkelen som ble laget tidligere og festet med litt spiselig lim. Legg så ned 6 bånd (de største) og fest med litt spiselig lim eller en tykk melisblanding.


Legg så sirkel nr 2 på toppen av de nederste båndene før 5 nye plasseres og festes på toppen. Det er ikke alltid så lett å få de til å passe så det er lurt å ha laget noen ekstra bånd i litt forskjellige lengder som kan prøves.

Nå skal det være plass til 2 bånd i toppen av sløyfen og kaken er klar til Olav's dåpsdag :D Så nå er  detbare å hoppe i det og prøv du også og har du noen flere spørsmål, hjelper jeg gjerne :)  Har du lyst til å ta en titt på andre pakkekaker jeg har laget finner du de alle Her. Takk for at du tittet innom og ha en fortsatt riktig God Sommer :D

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

 




Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: ,