Dåpskake med tiger og baby

Til spesielle begivenheter er det stas med en kake litt utenom den vanlige :) Må si jeg er heldig som får lov til å lage slike kaker for andre, om det så er dåpskake / navnedagskake, bryllupskake eller bursdagskake, ja virkelig en ære å bli spurt :) I helgen var det dåpskaken til Johannes som sto for tur og her ser dere resultatet ;)

 
Med fare for å repetere mye av framgangsmåtene her på bloggen, vil jeg denne gangen vise ett bildedryss av kaken og linker opp mot tidligere innlegg for nøyere beskrivelse av metoder :) Som vanlig vil jeg også legge inn linker til hvor verktøyet som brukes kan bestilles.



Til denne kaken har jeg brukt den neste største formen Kakeform Heksagon, sett/4 fra Cacas.no. Om du synes det ser vanskelig ut å trekke en sekskantet kake, så kan jeg fortelle at jeg synes det faktisk er enklere enn en rund. Husk bare å starte med å klemme inn kantene først, før man så tar sidene. Når kaker skal stables er det viktig med støtte for den øvre delen, ønsker du å se hvilken hjemmesnekret metode jeg bruker er det godt beskrevet i innlegget Dåpskake med Conversesko. Ta gjerne en titt, der vil du også finne beskrivelse på hvordan en lager diamantmønster på sidene med en slik Pregematte :)


Til navnet på kaken har jeg brukt noen veldig kjekke utstikkere med ejektor. Da trenger en ikke å slite med å pilke bokstavene ut og de blir mye penere ;) Her har jeg brukt Clikstix Store Bokstaver, men de kommer også i Små og Tall.


Til den nederste delen av kaken sendte mor meg et bildet hun hadde funnet og kunne tenkt seg tilsvarende, denne søte tigeren inkludert :) Bildet var fra Hanne's Kaker som holder til i Trondheim og er utrolig flink. Figurer er alltid artige å lage, men krever en god del tid. Dessverre fikk jeg ikke tatt bilder mens jeg lagde denne, så det får bli neste gang, men Her kan du se en bamse jeg lagde til jenteversjonen av samme kake :) (bildet nederst i innlegget)


Til dåpskaker bruker jeg ofte blomster og sommerfugler :) De er så utrolig søte på kaken og gir den et elegant preg, trinn-for-trinn på disse finner du Her. Til blomstene har jeg brukt en utstikker med silikonform, de gir blomstene den rette fasongen og er kjempe enkle å bruke. Dessverre er ikke den nøyaktige utstikkeren tilgjengelig lengre, men Her kan du finne en tilsvarende om du ønsker. Rose Blader og Sommerfugler må formes til ønsket fasong og i likhet med blomstene så tilsetter jeg CMC / Tylose slik at de stivner. Vil du se et lurt triks for sommerfuglene kan du ta en titt på innlegget Hello Kitty til 1-årsdag.


Så til slutt var det den søte lille prinsen på toppen laget med en Silikonform :) Veldig nusselig og det finnes utallige måter å pynte babyen, her ligger han på et hjerte og har fått en krone av sølv. Trusen er skjært til med frihånd og kronen er skjært til av hvit fondant og sprayet med Sølv Glansspray, før den ble limt fast med Spiselig Lim. For flere alternativer til hvordan en slik baby kan dekoreres kan du ta en titt Her.


En yndig kake er klar for dåp og igjen må jeg si meg fornøyd med resultatet :) Enkel, elegant og utrolig søt ;) Håper du ble inspirert til å bake å prøve litt selv og er det noe du lurer på så hjelper jeg gjerne :) Lykke til med bakingen og takk for at du tittet innom :D
Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)



Og her er jenteversjonen :)


Etiketter: ,