Japansk Kirsebærtre kake

Hei :) I dag tenkte jeg å vise dere hvordan jeg lagde denne Japanske Kirsebærtre kaken til min mors fødselsdag. Selv har jeg tidligere drevet en autentisk japansk restaurant i Australia og var så heldig å ha en utrolig flott hage med disse trærne å se på hver eneste dag, så jeg bestemte meg for å gjenskape disse i en kake ;) De nydelige kirsebærblomstene ( Sakura ) er all pynten en trenger for en stilfull og elegant design.

Titt gjerne innom og prøv selv :D



Start med å lage alle blomstene noen dager i forveien. Jeg har brukt helt Marshmallow fondant og tilsatt litt CMC/Tylose i massen slik at den stivner og holder formen. Mengde pulver er 1 ts per 250 g fondant eller annen masse, så her justerer du bare etter hvor mye du trenger. Dessverre vet jeg ikke navnet på blomsterutstikkeren jeg har brukt, men valgte den minste størrelsen. Ett alternativ kan være en slik hortensia utstikker selv om den ikke blir helt lik.



La gjerne blomstene ligge en liten stund før de formes. Da vil de lettere holde seg slik du ønsker. Jeg har brukt en blomsterpute for et mykere underlag og med ett butt redskap presset jeg senteret slik at kronbladene bøyde seg oppover. Enkelte av blomstene håndformet jeg litt ekstra slik at noen var helt lukket og andre hadde litt mer unike fasonger.


Legg så blomstene til å stivne over natten. Her har jeg laget en liten seng til hver enkelt blomst av aluminiumsfolie for å være sikker på at de stivner til slik jeg ønsker ;)


Neste steg er så farging av våre kirsebærblomster :) For pynt som ikke skal ha en heldekkende farge er glanspulver perfekt og kommer i all verdens farger. Jeg valgte selvsagt en lys rosa og børster på med en liten pensel. Jeg vet flere som blander pulveret med vodka og maler på, men selv synes jeg det er utrolig vanskelig å få til pent, så jeg bruker den som den er. Det mer lukket blomsten er, det mørkere farge fikk den. Herlig med små detaljer ;)


Her har jeg trekt kaken med fondant og stablet og klar til pynting ;) Bruker en noe hjemmesnekret løsning på stablingen og har du lyst til å se hvordan, kan du finne det godt beskrevet i innlegget Hvordan stable en kake.


Selve treet er skjært ut for hånd av litt svart fondant. Start med stammen og lim på med litt spiselig lim. Skjær så til hver enkelt gren som stikker ut og plasser der det passer.


Nå er det bare å feste alle blomstene og i tillegg kan du se at jeg i forkant også har limt fast en enkel hvit sukkerperle i midten av hver blomst :) Husk disse er ganske så skjøre, så det er lurt å ha laget en del ekstra om noen skulle gå i stykker ;)  

En utrolig fin og stilren kake er nå klar for fest :) Egner seg spesielt til vårlige begivenheter, men har også hatt forespørsler angående denne til dåp og navnefest. Håper du fant litt inspirasjon og tips til ett lite kakeprosjekt i framtiden og takk for at du tittet innom :) Er det noe du lurer på er det bare å sende en mail så hjelper jeg gjerne :D

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)


Etiketter: , , , ,