Dåpskake med krone og bamse

Jeg elsker å lage dåpskaker :) De blir så himla søte! Til Matheo's dåpsdag var det ønske om en enkel kake med små gutte/baby detaljer langs sidene og en bamse på toppen og her er resultatet :)


Det kjekke med denne kaken er at all pynten kan lages i forkant av kaken, så når kaken er stekt fylt og trekket med fondant er det bare å lime fast figurene og kaken er klar :) Nederst i innlegget vil du også finne en lignende variant til jente :D
 

 

For å lage kronen har jeg brukt en Liten 3D Krone Utstikker, i fondanten er det viktig at det tilsettes CMC / Tylose Pulver før den kjevles ut, slik at den stivner til.

 
Ta litt Spiselig Lim i hver ende og sett kronen i rett posisjon. Jeg har funnet noe i skapet som passet perfekt ;) Det er også greit å sette en sprøytetipp i midten slik at den ikke synker sammen. Sett så kronen til side for å lufttørke over natten.
 
 
Pyntes så akkurat slik du ønsker :D Jeg har brukt små Stjerne Utstikkere 3 pk og limt på med spiselig lim. Super søt og ganske så enkle å lage ;) Har du lyst til å se flere ideer til hvordan krone utstikkere kan brukes, kan du ta en titt på dette innlegget: Krone av Fondant

 
Dessverre tok jeg ikke trinn-for-trinn bilder på denne lille bamsen, men har en ny dåpskake til helgen der jeg skal lage en lignende i rosa, så da kommer det snart ;)

 
Til de små figurene har jeg brukt en slik Silikonform FI baby Sett 3, her får du rangle, flaske, badeand, babysko og ABC klosser som du ofte kan se at jeg bruker på mine babykaker. Mitt lille tips er å bruke to farger på fondanten slik at du får kontraster på figurene. Dette krever litt pirkearbeid, men ser absolutt penere ut. Når fondanten er plassert i formen settes den i fryseren i ca 10 min slik at figurene blir lettere å trykke ut.
 
 
Og her er klossene :) Til å fremheve skriften har jeg brukt litt Hvit Pastafarge.


Clikstix Store Bokstaver er en god investering om du er en som baker litt ;) Jeg bruker de nesten på alle kakene mine og de har ejektor som gjør at de er enkle å bruke. De finnes også i Små Bokstaver og Tall.
 
Og nå er det bare å plassere pynten på kaken og servere ;) Lykke til med bakingen!

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)


 
 

Etiketter: ,