Bamse av fondant til dåpskake

Til Alva's dåpskake laget jeg en søt bamse av fondant og som lovet kommer nå trinn for trinn på hvordan den ble laget :)

 
Har du ikke laget figurer tidligere er dette en kjempe fin førstekandidat :) Ta en titt innom for noen tips underveis.
 

 
Start med å forme litt fondant i pæreform til kroppen. På toppen har jeg satt ned en tannpirker slik at hodet vil stå støtt senere. Ofte kan fondanten bli noe tørr og sprekke, men litt formfett på hendene vil gjøre at fondanten får en fin blank overflate.

 
Rull så ut hodet. Jeg lager det trill rundt, men kommer selvsagt litt ann på hvilken type figur det skal bli. På hver sin side på toppen lager jeg to små hakk slik at ørene blir lettere å feste.


Trill så ut to små kuler. Med ett modelleringsverktøy lager jeg små innhuk slik at det blir å ligne på en liten bamses ører :)

 
Med litt spiselig lim festes så ørene til hodet der jeg allerede har laget små groper. Hold ørene på plass i ett lite minutt slik at de får tid til å feste seg godt.

 
Da har vi kroppen og hodet klart :) Med ett skjærehjul lager jeg "systing" slik at figuren får ett ordentlig kosebamse preg ;) Veldig kjekt verktøy å ha og kommer med 3 forskjellige hjul.

 
Jeg synes alltid figurene ser rare ut fram til de får pupiller så ikke bry deg så mye om det ikke ser bra ut enda ;) Igjen har jeg brukt skjærehjulet, men skiftet til ett jevnt butt hjul for streken i midten av munnområdet. Lag også litt prikker på hver side. Bruk spiselig lim for å feste delene.

 
Og straks pupillene er på pass så får bamsen personlighet :) Jeg har brukt spiselig tusj til dette og synes det er det beste, men har du litt svart fondant er det selvsagt ett alternativ.

 
Nå begynner bamsen å ta form :D Med det siste av de 3 hjulene på skjærehjulet har jeg skjært til ett bånd og pyntet med en liten blomst laget av epleblomst utstikkeren. Veldig søtt og babyen på dåpskaken hadde akkurat lik :) Nå har også snuten kommet på plass.

 
Her sitter bamsen på produksjonsbordet med resten av pynten. Jeg har trillet ut 4 pølser av fondanten og formet de litt i hånden slik at endene blir noe større. Hendene har jeg prøvesatt rundt bamsen slik at de har rett form når de skal festes. Vanligvis ville jeg ha satt de på nå og bamsen hadde vært ferdig, men denne gangen skal dato på dåpsdagen skrives på ett teppe som figuren skal ha mellom hendene og kan derfor ikke lages ferdig før kaken er helt klar til å pyntes.  

Her ser dere det ferdige resultatet av dåpskaken til Alva :) Og har du lyst til å se trinn for trinn på resten av kaken finner du det Her :) Teppet og hendene har kommet på plass og med Clikstix tall utstikker med ejektor har jeg skrevet dåpsdagen. Husk også å ha litt hvit fondant på enden av labbene til bamsen før den er helt klar :) Vil si dette er en grei figur å starte med om en først skal prøve så ønsker deg lykke til med modelleringen :) Skriv gjerne i kommentarfeltet om det er noe du lurer på eller send meg en mail om du kunne tenkt deg å holde Homeparty med kakeutstyr for dine venninner om du bor i Trondheim :)
 
Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)
 

Etiketter: ,