Farsdagskake / Movemberkake / Trønderkake

Det er 1. Movember og måneden hvor vi ser mye av den fantastiske barten i forskjellige fasonger :D Trekker derfor fram dette innlegget av min farsdagskake fra i fjor :D

Jeg har selvsagt bakt Farsdagskake til min pappa og i år kom inspirasjonen fra bartetema i Movember måned som setter søkelys på menns helse og spesielt prostatakreft.  Trøndelag er jo også kjent for Trønderbarten, som gjør den enda mer passende ;)


Har du også lyst til å lage en bartekake.... :)



Til pynten har jeg brukt sjokoladefondant til de brune bartene og svart fondant til resten. Jeg startet med å lage den store barten til toppen da den skal tilsettes CMC / Tylose noen dager i forveien for å stivne.


Bland i pulveret og legg en god mengde av sjokoladefondanten i formen. Denne barteformen er vel egentlig ment for å forme sjokolade, men gikk helt fint å bruke fondant også. Kjøpt via The Cake Dekorating Company sin nettbutikk i England ;)


Bruk en skarp kniv og skjær av den overflødige fondanten. Siden dette er en plastform går det fint, men ville alltid brukt plastkniv om det var en silikonform. Sett så formen i fryseren ca en halv time.


Så var hovedbarten klar og legges på ett mørkt sted for å lufttørke i ett par dager.


Her er ett av mine favoritt verktøy, skjærehjulet :) Får jobben gjort på 1-2-3 og med ett perfekt resultat. Anbefales om du lager en del kaker.


Ikke den beste stablingen denne gangen, men med sukkerbunn som nederste etasje er det ikke alltid så lett, men om du vil se hvordan jeg gjør det kan du ta en titt Her. :p På barten har jeg festet en cakepoppinne med litt spiselig lim og ekstra fondant. Denne uken har jeg også fått meg ett nytt verktøy :) Som dere kan se på bildet står kaken på ett Turning Table som gjør det enkelt å rotere kaken mens en dekorerer, må si jeg er veldig fornøyd med denne investeringen :D

 

Jeg valgte å kun bruke 2 av de små bartene da jeg skulle dekorere resten av kaken og hadde da ikke tid til å bruke frysemetoden på å få de ut. Derfor har jeg sprayet formen med formfett, lagt i fondant, skjært av toppen og så pilket forsiktig ut bartene med en Scriber Needle.

Da gjenstår kun å feste alle de små bartene med spiselig lim rundt kaken og den er klar for Farsdagsfeiring :) En artig kake og flott prosjekt for alle nivåer av kakebakere :) Lykke til!

 Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , , , ,