Nydelige roser av fondant

Har tidligere lagt ut en framgangsmåte på å lage roser, men til disse rosene av fondant har jeg brukt en ny metode som jeg tenkte å dele :) Synes de ble så herlige med den friske lime fargen og helt nydelige på bryllupskaken :)


Ingenting bedre enn å si det med bilder så i dette innlegget ble det ganske mange ;) Her er altså hvordan jeg gjorde det.




At jeg ikke har investert i denne fargen tidligere skjønner jeg ikke, for den var bare helt nydelig :) Jeg ville prøve på å lage rosene med to nyanser av samme farge denne gangen og farget derfor ut to klumper fondant med forskjellig mengde Lime Pastafarge. Greit å bruke hansker når dette gjøres ;)


Bland så litt CMC/Tylose i fondanten slik at den så vil stivne og rosen vil beholde formen.


Form så til roseknoppen med hånd og la den stivne til litt før du fortsetter. Det er veldig greit å starte flere dager i forkant da det er flere trinn i prosessen. Jeg laget disse dag 1.


Dag 2. Her har jeg funnet fram 2 størrelser roseutstikkere, den minste bruker jeg på de innerste lagene og den største til de ytterste :) Litt spiselig lim må til og en glass skål som jeg skal bruke til å forme kronbladene ;) Denne er litt ruglete på utsiden og passet derfor perfekt :D



Trykk så ut en god mengde med kronblader.


Del de opp slik at alle kronbladene er single ;)


Så tar jeg skålen og ruller litt forsiktig fram og tilbake, litt press må til, men ikke så mye. Husk å legge kronbladet slik at enden ligger til siden. Da vil bladet bli lengre i bredden og ikke høyden ;)


Å så får de slik en fin form og blir super tynne uten mye jobb i heletatt ;) Lurt ikke sant...?


Legg så en stripe med spiselig lim på langs som vist på bildet og pakk inn knoppen.


Her er mine :) Lag alltid flere enn det du trenger i tilfellet noe skulle gå galt eller en ikke blir så fin som resten ;)


Til de neste lagene ruller jeg opp kanten litt og venter noen minutter før jeg begynner å plassere de rundt rosen. Da er de litt lettere å jobbe med for stivelsen har begynt å virke. 


Legg så de neste 5 lagene slik:






Så lar jeg rosene stå natten over på ett mørkt sted for å lufttørk. Da blir det mye lettere å jobbe videre med de siste kronbladene før rosene er ferdige.


Dag 3. Nå har jeg tatt frem den lysere lime fondanten som ble blandet ut og bruker den største roseutstikkeren.


Igjen trykk flere rosenblader, bruk skålen, krøll opp toppen og vent litt før du begynner å plassere.


Siden rosene nå er stivnet har jeg lagt de opp ned slik at det blir lettere å feste de nederste bladene. Her bruker jeg 3 rosenblader på den siste runden. Så er det bare å vente til dagen etter og rosene er klare for kaken :)


Om du ønsker og gjøre akkurat slik jeg har på bildet må det også lages en rose på stilk til å stå i midten :) Samme prosess her som de andre rosene og ble gjort over 3 dager. Spesielt viktig er det at rosenknoppen stivner før en fortsetter ellers er det lett at den siger nedover ståltråden mens du plasserer kronblader.


Så den mørkeste fargen fondant.


Og tilslutt de siste 3 bladene i lysere lime ;)


Bånd og perlerad har jeg fått tak i på Panduro, der har de så mye lurt som også kan brukes til pynt på kaker ;)

Så var mine roser i lime fondant ferdig og jeg må si jeg er absolutt fornøyd med resultatet av denne nye metoden for å lage nydelige roser ;) Er du nysgjerrig på flere måter å lage roser på kan du ta en titt på innlegget Håndlagde roser Trinn-For-Trinn :) Takk for titten og lykke til med dine kommende bake/dekorasjonsprosjekt :D Om du har lyst til å se hvordan resten av bryllupskaken ble laget kan du ta en titt Her inkludert hvordan jeg stabler etasjene :)


Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , , ,