Tingeling kake

Tidligere i år lagde jeg denne magiske kaken med Tingeling fra Neverland som hovedperson. Nydelig kake som en hver liten jente hadde elsket å få på sin bursdag :D Får nesten litt vondt av å gi fra meg enkelte av kakene jeg lager og dette var en av dem ;) men veldig artig å få glede små barn med flotte bursdagskaker.


Siden Tingeling er ganske vanskelig å lage av fondant har jeg denne gangen valgt å bruke en lekefigur som kaketopp ;) En skal ikke gjøre det vanskeligere enn det må være og blir jo også en liten ekstragave til bursdagsbarnet ;)



Noen dager før kaken skal være ferdig lager jeg gjerne all den pynten som trenger litt tid til å stivne. Startet derfor denne gangen med rosebladene og figuren som skal stå på toppen. Med en roseutstikker trykker jeg ut 2x5 kronblader og deler de opp til 10 individuelle. Husk å tilsett CMC/Tylosepulver i massen du bruker slik at den stivner og holder formen.


Bruk så en blomsterpute for et mykt underlag mens du med et balltoolredskap sirkulerer på bladet slik at det krøller seg opp i kantene og blir tynnere og større.


For å få figuren til å passe på kaken senere har jeg satt den på kakeformen jeg har tenkt å bruke slik at den får perfekt form. Bladene festes til hverandre med spiselig lim og ved å putte litt aluminiumsfolie i mellom lagene vil de stivne og selv stå i denne posisjonen.


Her er min Red Velvet kake klar til å gå i ovnen. For en litt artig vri på stablekaken valgte jeg å bruke en sportsball bakeform fra Wilton som blir en halvkule på toppen ;)


Kakene er nå klar og trukket med fondant blandet ut med lilla pastafarge. I den største kaken har jeg satt inn støtte for å tåle tyngden av den øverste etasjen og vil du se nøyere på hvordan jeg stabler kaker er det beskrevet i egen trinn-for-trinn Her.


Så er det bare å begynne å pynte ;) Små søte rosa sopp og sommerfugler må til på en slik kake og disse hadde jeg klar noen dager før kaken skulle pyntes. Hvordan jeg lager sommerfugler som ser ut til å fly kan du se i eget innlegg Her soppene er formet til for hånd.


Så er det bare å slippe fantasien løs og dekorer med alt av blader og blomster slik som du ønsker ;) Jeg startet med å trille ut lange pølser med grønn fondant og feste de med spiselig lim rundt om på kaken :D


Her er jeg i gang med en av blomstene der jeg har brukt en solsikkeutstikker. Bruk så igjen blomsterputen og med et spisst modelleringsverktøy lag noen streker ut på hvert kronblad.


For en litt mer fyldig blomst har jeg også brukt en mindre størrelse av utstikkeren og limt de fast til hverandre med spiselig lim. Sett så på en liten rund gul fondant bit i midten og bruk samme modelleringsverktøy som tidligere til å lage noen små prikker rundt om kring. Blomstene kan nå plasseres på kaken umiddelbart.


Noen av bladene har jeg skjært ut for hånd og noen har jeg brukt rosebladutstikkere på. De små blomstene er laget med en Margeritt utstikker med ejektor og er lett å bruke og gir søte blomster. Alt som står på kaken festes med spiselig lim slik at det sitter godt fast.
Da var jeg fornøyd med resultatet og synes fargene, designet og kaken ble kjempe flott :D Håper dette var til inspirasjon for ditt Tingelingprosjekt og ønsker deg lykke til :D Har du spørsmål eller kunne tenkt deg å holde Homeparty med kakeutstyr for deg og dine venner her i Trondheim, er det bare å ta kontakt med meg på mail : emmaskakedesign@hotmail.no

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)






Etiketter: , ,