Chanel Clutch veskekake

Det er vel dette som kan kalles en ordentlig Designerkake.... ;) Igjen har jeg hatt æren av å lage bursdagskake til Mona (tusen takk!) og i år som i fjor var det en type Chanel veskekake som var ønsket.

Denne gangen falt valget på en Chanel Clutchveske til å pryde toppen av en rund Red Velvetkake dekket med knall rosa fondant :) Det er ikke ofte jeg bruker ikkespiselige ting på kakene mine, men denne gangen var det helt passende å pynte med hvite fjær synes jeg, hi hi :) Så i kveld tenkte jeg å vise deg hvordan jeg har laget vesken med Chanel logo og linker til tidligere innlegg som kan være av interesse om du har lyst til å lage en glamorøs veskekake :)




Her er min Red Velvetkake fylt og trukket med fondant :) Jeg er en stor fan av å lage diamantmønster på kakene mine, blir jo bare så nydelig! Det er faktisk ikke så vanskelig om en har det rette verktøyet og trinn-for-trinn beskrivelse kan du finne i eget innlegg Her. På denne kaken brukte jeg selvsagt sukkerkuler i sølv for litt ekstra bling ;)


Normalt blander jeg ut hvit fondant med pastafarger, men når det kommer til svart (og rød) så liker jeg å kjøpe ferdig farget. Til denne brukte jeg 1 pakke (250 g) ferdig svart fondant og kjevlet den ut passe tykk (ca 0,4 mm). Mål så opp på kaken hvor bred og lang din Clutchveske skal være (husk at lengden brettes nesten 3 deler). Bruk så linjalen til å få rette linjer når du skjærer til rektangelet.


En Chanel veskekake må selvsagt ha diamantmønster :D Her har jeg brukt samme verktøy som for sidene på kaken (pregematte) og det er veldig lett å bruke. Legg siden som har mønsteret stikkende ut mot fondanten. Gå så over med en fondant smoother eller et lignende redskap slik at du får presset mønsteret inn i fondanten.


Med kun en pregematte blir ikke mønsteret så synlig som jeg ønsker, så i etterkant bruker jeg dette skjærehjulet til å gå over linjene :) Veldig nyttig redskap og kommer med 3 forskjellige mønstertannhjul. Jeg har valgt det taggete hjulet som gir en effekt av sy sting og veldig passende på veskekaker :)


Snu så fondanten slik at mønsteret ligger mot bordet og brett den første enden ca 2/3 over. Ta så andre enden og legg over, men la det være litt kortere enn 1/3.


Så skjærer jeg ut en tynn remse til hanken med min Ribbon Cutter :) Her kan du naturligvis bruke en kniv, men dette verktøyet gjør jobben lettere og resultatet finere.


Da var selve vesken på kaken og jeg har festet den med litt spiselig lim (kan også bruke vann).


Chanel logoen ser kanskje vanskelig ut å lage, men det er langt fra sant ;) Jeg lager den gjerne dagen før og har i litt stivelsespulver CMC/Tylose i fondanten før jeg kjevler den ut. Mengde er 1 ts per 250 g fondant eller annen masse, så her justerer du bare etter hvor mye du trenger. Finn så en passe stor rund utstikker, (glass, lokk, el. ) jeg har en slik kjempestor sprøytetip som var perfekt, og trykk ut to sirkler ;)


Ta så en mindre utstikker og press ut senteret.


Bruk den samme lille utstikkeren og trykk ut en del slik vist på bildet over og du får 2 C'er ;) Som jeg sa, veldig lett og tar ikke lange tiden å lage.


Ønsker du å gjøre enda litt mer ut av din Chanel logo kan du eventuelt gjøre som jeg har her, sprayet med litt Lustre Spray i sølv (finnes i mange farger). La de tørke litt før du legger de over på kaken slik at fargen får tørket og ikke smøres utover.


Så er alt kommet på plass på min Chanel Clutchveskekake :D C'ene er flettet inn i hverandre og festet med litt spiselig lim og noen hvite fjær plassert på sidene :)

Kjempe fin kake/overraskelse til den fashion interesserte og mye billigere enn original varianten, hi hi :D Ønsker de lykke til med ditt neste prosjekt og takk for at du stakk innom bloggen min :) Veldig hyggelig om den er til inspirasjon for andre :D Har du lyst til å se min kakeversjon av Chanel 2,55 kan du titte innom Her.

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , , ,