Snømannkake!

Gledelig advent! Det er tid for juletrefester og morsomme kaker i vintertema og trekker derfor fram dette innlegget fra ett par år tilbake. Denne søte snømannkaken lagde jeg til guttenes juletrefest i barnehagen. Alltid stor stas for smånissene at mamma lager artige kaker og spesielt når de faktisk får spise de selv. Vil du vite mer om hvordan det gjøres er det bare å lese videre for en trinn-for-trinn veiledning.


Innlegget inneholder kommersielle lenker til Kakeboksen.no.


Jeg har startet med å dekke fatet med fondant (ekstern lenke). Dette er ikke nødvendig, men jeg liker å dekorere utover selve kaken for å skape en helhet. Siden jeg lager en snømann passet det godt å bruke snøflakutstikkerene (ekstern lenke) til å lage trykk rundt om på fatet. Fondanten har jeg forresten festet med litt spiselig lim (ekstern lenke), vil du lage lim selv har jeg laget en egen trinn for trinn Her.


Her er min Red Velvet kake trukket og plassert midt på fatet. Verdens beste kake og passer jo spesielt godt i julen med sin knallrøde bunn :D


For å lage luen kjevlet jeg ut litt grønn fondant og skjærte til en rett kant som jeg la mot pannen. Dette bildet er tatt etter jeg så tok kakesaksen min og klipte vekk den overflødige fondanten slik at luen gikk buet ned på siden.


For å dekke den ujevne kanten har jeg nå trillet ut litt rød fondant, denne gangen noe tykkere enn vanlig, og med en ribbon cutter (ekstern lenke) er det lett å få skjært ut en lang remse. Nå har jeg fått dekket den ujevnhetene og så var det bare å sette på en dusk på toppen og lage litt mønster på lue og bånd.


Ha ha, han ble jo ganske så søt denne snømannen da..! Farg litt orange fondant og form til en gulrot. Øynene er svart fondant og til det lille glimtet i øyet har jeg brukt hvit farge fra Wilton og malt på med pensel. Munnen er tegnet på med svart spiselig tusj og kinnene er malt på med glanspulver i fargen Fire cracker (ekstern lenke).


Så var det over tilbake til å dekorere ferdig fatet. Igjen har jeg brukt ribbon cutteren til "skjerfet", ett veldig trofast verktøy her hjemme. Det samme kan sies om silikonformen jeg har brukt til å støype perleraden (ekstern lenke) på utsiden. Digger denne formen og bruker den myyyye, spesielt på Stablekaker. Alt festes til kaken med spiselig lim.

Siste finish på kaken er da sløyfen. Jeg skjærer ut 2 like deler i rødfondant og fester de sammen under sløyfebåndet som er i midten. Nå er jeg blitt mye flinkere til å lage sløyfer og har laget ett eget innlegg for hvordan det gjøres Her.


Ja, så er kaken klar og da er det bare å vente på at snøen også kommer. Tusen takk for at du titter innom bloggen min, veldig trivelig at det jeg gjør er til nytte eller inspirasjon for andre og ønsker dere alle en vidunderlig vinter !!! Har du spørsmål er det bare å spørre i kommentarfeltet nedenunder så hjelper jeg gjerne.

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , , ,