Makka Pakka Kake

Jeg har lenge kunne tenkt meg å lage en Drømmehagen kake og endelig fikk jeg muligheten da Ragnhild fyllte 1 år :) Hinkel Pinkel er en stor favoritt i dette huset, men for Ragnhild er det Makka Pakka som er helten og ble selvsagt hovedperson på denne kaken. Selve kaken er enkelt dekorert så i dette innlegget vil jeg vise deg Trinn-For-Trinn på denne artige figuren.



Dag 1.


Jeg starter med å farge ut fondant i to nyanser av pastafargen Sugarflair Dark Brown. Husk det skal veldig lite farge til så bruk kun en tannpirker til å tilføre litt og litt farge til du blir fornøyd.


Til føttene kan det være greit å ha litt CMC/Tylose i fondanten før du ruller ut to like store kuler og former de til. Pulveret vil få føttene til å stivne og tåle vekten av overkroppen uten at de trykkes sammen. Mengde er 1 ts per 250 g fondant eller annen masse, så her justerer du bare etter hvor mye du trenger.


Trill så ut en oval stor kule og lag små innhuk der hendene senere skal plasseres. For at kroppen og føttene skal passe sammen når figuren skal settes sammen dagen etter er det greit å ta en prøveplassering.


Så var det hodet. En litt mindre oval kule som jeg også flater litt ut.


Det er veldig greit å gjøre ferdig alle delene før figuren settes sammen. Jeg lager derfor ansiktet til Makka Pakka med det samme. Stikk ut en mørk runding og en litt mindre lys runding, som du ser har jeg brukt 2 sprøytetipper til dette ;) Fest på med litt spiselig lim eller vann. Trill også ut en liten neses som plasseres midt mellom øynene.


Figurer får aldri personlighet før pupiller og munn er satt på :D Her har jeg brukt en svart spiselig tusj som gjør det enkelt å tegne på akkurat slik jeg vil. Munnen risset jeg inn med ett spist verktøy.


Så skal vi lage, tja hva skal en kalle det som Makka Pakka  har på hodet...? ;) Ører og hatt? Jeg trillet ut 2 remser av den mørke fondanten og delte de slik at jeg hadde 4 ca like store biter, for husk han også har en "hale" ;)


Bruk så litt spiselig lim eller vann når du snurrer opp remsene slik at de fester seg. Sett så alle delene vi så langt har laget i ett kjøkkenskap over natten.

Dag 2.


Nå har bena hatt litt tid til å stivne og jeg plasserer så kroppen og fester med litt spiselig lim slik at delene sitter godt sammen. På toppen setter jeg i en tannpirker for å feste hodet, men husk å passe på og fjerne når kaken skal spises.


Plasser hodet :)


Fest så hodepynten med spiselig lim, du vil merke at de nå har stivnet over natten og er derfor lettere å håndtere. Husk også halen ;)


Tilslutt lager jeg hender og fester på med spiselig lim. Hendene er det jeg synes er aller vanskeligst med figurer, blir liksom aldri helt fornøyd, men trill ut to tykke remser og lag de litt tynnere i toppen. med ett skarpt vektøy skjærer du til fingre i den tykke enden. Og da er Makka Pakka klar :D



For dere som kunne tenkt dere å lage resten av kaken lik som jeg har gjort så har jeg brukt Clickstix blokkbokstaver til navnet, Solsikke utstikkere til blomstene og trillet ut små grå kuler av fondant til steinene ;)

Da var enda en flott barnetv kake klar til selskap :D Håper dere likte denne steg-for-steg beskrivelsen og at du nå fikk lyst til å prøve selv :) Ønsker deg en riktig fin bakedag!


Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)







Etiketter: , , ,