Uglekake

På tide å løfte opp dette innlegget for jeg bare elsker disse søte uglene !!! Er jo blitt så populært som dekorasjon i hus og hjem så hvorfor ikke til bursdag også ;) Denne søte uglekaken lagde jeg til min skjønne lille prins da han fylte 3 år og til min søster som snart har bursdag har jeg laget en litt annen variant :) Uglene er laget med en ugleutstikker og i dette innlegget viser jeg trinn-for-trinn på hvordan de lages :)


Nå er flere år siden jeg lagde denne kaken og det er godt å se at det har vært fremgang på både å trekke kakene og stablingen, he he! Men absolutt et godkjent prosjekt da dette var en av mine første 3 etasjes kaker :) Hvordan jeg stabler kakene mine finner du i eget Trinn-for-Trinn innlegg Her !


Ugleutstikkeren kommer i 3 deler. Dette gjør det enkelt å trykke ut forskjellige farger fondant eller marsipan til de forskjellige delene til din flotte ugle :D

Velg først dine farger. Fondant og marsipan kan kjøpes ferdig farget, men jeg farger selv ut hvit fondant/marsipan med pastafarger slik at jeg får akkurat de fargene jeg ønsker. Jeg valgte svart, mørk blå og lys blå :)


Trinn 1 Overkropp: Start med å bruke den største utsikkeren og trykk ut en hel ugle. Ta så den mindre delene som er formet som uglens mage og fjern denne delen. Nå har vi overkroppen til vår søte lille ugle klar :)


Trinn 2 Mage: Så kjevler vi ut litt av fargen som du vil ha på uglens mage. Bruk den store utstikkeren og trykk ut en hel ugle.  På denne festes så overkroppen ved å pensle på litt spiselig lim eller vann.


Trinn 3 Øyne: Her bruker vi den siste lille runde utstikkeren og trykker ut øynene.


Vi må selvsagt også ha pupiller og til disse har jeg funnet fram en passe stor rund sprøytetipp ;)


Plasser så øynene og pupillene og fest de med spiselig lim eller vann. Jeg synes det er supersøtt når de kikker litt til sidene, opp eller ned ;) Gir de liksom litt mer personlighet, hi hi ;)


Trinn 4 Mønster på mage: Nå gjenstår det å lage litt mønster på uglens mage :D Gjør akkurat det du føler for, fks prikker, små hjerter, bruk kakestøssel eller slik som jeg har gjort striper! Trykk da ut en "mage" til og skjær den opp i tynne strimler. Bruk annen hver og plasser de på uglen. Da får du perfekt størrelse i forhold til buen ;)


Trinn 5 Nebb: Til slutt gjenstår nebb. Her skjærer du ut en diamantformet bit i den fargen du ønsker. Nå er selve uglene klare til å sette på kaken (men husk de mangler føtter) :D



Ble de ikke søte der de sitter og titter opp og ned på hverandre...? :D



Trinn 6 Tre, blomster, blader og føtter: Trill ut svart fondant og fest med spiselig lim, husk også å trille ut noen små biter fondant til uglenes føtter (jeg har brukt den mørke blå fargen). De hvite blomstene er trykket ut med den nest minste størrelsen av en epleblomstutstikker og gir litt liv til kaken. Liker du stilen med treet som slynger seg oppover anbefaler jeg deg å ta en titt innom innlegget Japansk kirsebærtre kake også, den er bare helt nydelig :D 


Helt på tampen tenkte jeg å vise ett lurt triks til bladene som jeg har laget til treet. Her har jeg trykket ut mange svarte rundinger med utstikkeren som vi også brukte til øynene, og som du ser på bildet så trykker jeg igjen ut 2 deler av hver runding :) Super lett og du får perfekt størrelse og form på de også ;)

Da var min Uglekake klar og ble godt mottatt av store og små i selskapet :D Og nå har også Uglekaken jeg lagde til min søster kommet på bloggen ;) Ta en titt Her for trinn for trinn på den supersøte kaken me 3D figur (bilder finner du lengre ned i dette innlegget)! Lykke til med bakingen, håper noe av det jeg lager kan være til inspirasjon og at bloggen kan være litt veiledning inn i den store kakebakeverden :D 

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)




Etiketter: , , , , , ,