Hvordan lage søteste baby til dåpskaken !

Til dåp og navnefest er det svært populært med en skjønn liten babyfigur til å pryde toppen av kaken. Den siste tiden har jeg laget svært mange dåpskaker så det er blitt en del babyer så nå var det på tide å lage et eget lite innlegg om hvordan det gjøres.

Nå er det uendelig mange måter en slik baby kan pyntes, men i dette innlegget viser jeg hvordan selve babyen lages i tillegg til bleien og beskrivelse av lue. Helt til slutt legger jeg ved bilder av alle mine søte små som jeg har laget tidligere så kanskje kan du få litt inspirasjon til din helt egen unike kaketopp.


Innlegget inneholder eksterne kommersielle lenker til Kakeboksen.no (merket i hvitt).


Jeg start med å farge litt hvit marshmallow fondant (MMF) eller marsipan med Ivory Pastafarge (eksterne lenker) Et nyttig tips er å bruke engangshansker når du farger. Jeg kjøper fra apoteket og velger da de som er av vinyl.



Til å forme babyen bruker jeg en silikonform, de er super enkle å bruke og du får ett perfekt resultat hver gang. Denne formen kan du kjøpe Her (ekstern lenke).


Press så fondanten godt ned i formen slik at det ikke blir noen luftlommer eller sprekker i figuren når den tas ut.


Skjær så vekk all overflødig fondant som stikker opp av formen. Bruk alltid en plastkniv til dette, da vil du unngå å skjære av små biter av silikonformen. Plasser så formen i fryseren i ca 10 min eller lengre.


Når du nå tar ut silikonformen av fryseren vil hele babyen være frosset og det er lett å presse den ut uten å ødelegge fasongen på fondanten. La den nå ligge en liten stund før du jobber videre med påkledning.


Å kle på babyen kan være litt pirkete arbeid og det krever en del tilpassing underveis. Det er derfor ikke så lett å vise akkurat hvordan jeg skjærer ut bleien, men på dette bildet ser du utgangspunktet.


Og noen ganger ender den opp slik..... Her er det altså bare å prøve på og ta av og skjære til før en tilslutt fester med spiselig lim eller litt vann når en er fornøyd.


Med litt pynt på bleien (sukkerperle) og litt mønster rundt kanten laget med ett butt redskap er bleien lagt på den lille prinsessa. Til lue har jeg skjært ut en sirkel og festet med spiselig lim. Her vil du som regel få en fold av ekstra fondant, men sørg bare for at den samles på undersiden og eventuelt klipp/skjær av. Som pynt på luen har jeg brukt en Epleblomstutstikker (ekstern lenke) og trykket ut en liten blomst og pyntet med sukkerperle.

Da var den lille nusselige Prinsessa klar til å pryde dåpskaken! Nedenunder vil du se flere forskjellige måter jeg har plassert babyen på kaken som fks på ett hjerte, teppe og disse utrolig fine englevingene som også er laget med en silikonform (denne kan du kjøpe Her), men her er det bare å slippe fantasien løs. Tusen takk for at du tittet innom, utrolig hyggelig. Ønsker deg lykke til med dine dekorasjonsprosjekter!

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram!














Etiketter: , ,