Putekake til en liten Prins!

Er det ikke stilig med en litt anderledes kake til dåp eller navnefest? Putekaker er perfekte om du ønsker noe som skiller seg ekstra ut på kakebordet og om du er vant til å trekke en vanlig rund kake så vil ikke denne være noe vanskeligere ;)

 

Lyst til å prøve deg? Ta en titt innom så vil jeg linke til egne trinn for trinn beskrivelser på alle elementene på denne kaken inkludert å legge lokket :D



Denne sommerfugl utstikkeren bruker jeg nesten til alle mine dåp eller navnefest kaker. De er bare sååå søte på kaken! Og har du lurt på hvordan du kan få de til å stå med "flaksende" vinger så har jeg laget et eget innlegg med trinn for trinn Her.


Dette er en annen utstikker som jeg bruker svært mye og som lager nydelige blomster ved hjelp av en tilhørende silikonform. All pynt lager jeg dager i forkant slik at alt er klart når kaken er bakt og skal dekoreres :D


Her er silikonformen! Plasser fondanten og press delene sammen. Veldig enkelt og du kan forme til hver del i etterkant slik at de ikke alle blir like. Jeg bruker gjerne CMC/Tylose pulver i fondanten når jeg lager disse slik at de stivner fort og holder den formen jeg ønsker, men de kan også lages uten og plasseres rett på kaken. Mengde er 1 ts per 250 g fondant eller annen masse, så her justerer du bare etter hvor mye du trenger. Likte du også rosene så finner du beskrivelse på disse Her.


Å trekke en putekake kan virke vanskelig, men det er faktisk enklere å trekke en kake som har hjørner enn en som er rund. Her har jeg laget et eget innlegg på hvordan jeg gjør det :D


Diamant mønster passer perfekt til putekaken! Mange lurer på hvordan dette gjøres så også her har jeg laget ett eget innlegg som viser hvordan ;) Klikk Her så viser jeg på en rund kake, men prinsippet er det samme. Du vil oppdage at hjørnene ikke vil passe med mønsteret så der må man bare jukse til så godt som mulig ;)


Så var det den lille nusselige prinsen på toppen :) Kronen er skjært ut med frihånd og festet med spiselig lim. For flere alternativer til hvordan du kan pynte en baby og hvordan den lages kan du se på innlegget Hvordan lage søteste baby til dåpskaken!

Da var det bare å plassere all dekorasjon på kaken og den er klar for dåp eller navnefest :D Takk for at du tittet innom og håper dette var til inspirasjon til din helt egen unike putekake!

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: ,