Små jungeldyr av fondant

Jungelkake er populært til barnebursdag :D Med mye farge og artige figurer blir kaken leken og dekorativ på kakebordet.


Nå tok jeg dessverre ikke bilder underveis, men synes absolutt denne kaken likevel fortjener en plass på bloggen ;) Legger derfor på litt ekstra med tekst til hvert bilde og svarer selvsagt på eventuelle spørsmål om du legger igjen en kommentar :D




Ble ikke denne lille løven søt...?  Synd jeg ikke tok bilder underveis, men skal sikkert lage den igjen en dag så da skal jeg knipse litt ;) Her har jeg brukt gul og orange pastafarge til selve løven og manken. Pupillene er tegnet på med svart spiselig tusj og en liten nese i lys brun. Manken er det vanskeligste elementet på denne figuren. Her tilsatte jeg CMC/Tylose pulver før jeg kjevlet ut fondanten og trykket ut en runding med en stor sprøytetipp. Mengde er 1 ts per 250 g fondant eller annen masse, så her justerer du bare etter hvor mye du trenger. Så tok jeg en mindre sprøytetipp og trykket ut en runding i midten, da passet den perfekt rundt ansiktet :D La den så ligge en liten stund slik at den begynner å stivne. Før den ble festet på med litt spiselig lim i kantene laget jeg små streker med en plastkniv rundt hele. Hold manken på plass til limet har begynt å tørke. Under etiketten Figurer finner du mange beskrivende trinn-for-trinn innlegg på artige modellerings prosjekter :)


Flodhesten er en kjekk figur å lage om du ikke har mye erfaring med modellering fra tidligere. Her skjules de vanskeligste delene i vannet som gjør det mye enklere. Til fargen har jeg brukt en bitte liten dash med svart pastafarge i hvit fondant.


Dette ble min favoritt av figurene :D Også her slipper jeg å lage det vanskeligste, men giraffen blir veldig søt og artig der han titter opp blant bladene. Her har jeg brukt roseblandutstikker og leaf green pastafarge i hvit fondant og tilsatt litt CMC/Tylose pulver (stivelsespulver) i massen før den kjevles ut. Krøll så opp bladene og legg de så til tørk et mørkt og romtemperert sted. Giraffen laget jeg også noen dager i forveien. Hornene må tilsettes CMC/Tylose og ligge overnatten før de stikkes inn i hode, bruk gjerne litt spiselig lim eller vann også slik at de sitter godt fast. For at figuren skal stå støtt på kaken har jeg stukket en grillpinne i enden og plassert ned i kaken.


He he, apen er jeg ikke særlig stolt av, også ser jeg i etterkant at den mangler ører også ;) Synes denne var mye vanskeligere enn noen av de andre figurene av en eller annen grunn. Liker aller best å modellere, men siden det allerede var nok figurer på toppen så ble det slik. Liker derimot halen som snurrer seg rundt lianen :D Synes det var en artig liten detalj. Om du kunne tenkt deg en modellert ape har jeg laget en slik tidligere og eget trinn for trinn innlegg på den finner du Her.

For flere jungelkaker og inspirasjon til jungelbursdag kan du ta en titt Her. Sååå mye artig som kan lages :D Tusen takk for at du titter innom min lille kakeblogg :D Håper du blir inspirert til å prøve selv!

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , , , ,