Fantasiblomst til bryllupskaken!

Det er sommer og tid for fest og bryllupskaker og på flotte kaker må det være nydelige blomster. For en ukes tid siden lagde jeg disse herlige fantasiblomstene til sesongens første bryllupskake og i dag tenkte jeg å dele fremgangsmåten med DEG!

Ingenting beskriver hvordan det gjøres så bra som bilder, så i dette innlegget blir det mange. Ta en titt innom og se at det faktisk ikke er så vanskelig som det kanskje ser ut.


Innlegget inneholder kommersielle lenker til Kakeboksen.no.

Blomsten er laget med Peonutstikkere. Det finnes flere varianter av denne utstikkeren, men til akkurat denne type blomst behøver du den som har 5 kronblader. Utstikkeren kan du få kjøpt Her og kommer i pakke med 4 størrelser.


Start med å farge fondanten (jeg bruker Funcake MMF) eller den massen du ønsker å bruke med pastafarge. I dette bryllupet var det dus lilla som var fargetema så dette ble selvsagt tatt igjen i bryllupskakens blomster :D Før jeg kjevler ut tilsetter jeg også litt CMC/Tylose pulver, 1 ts per 250 g masse, som vil få blomstene til å stivne fortere.


Velg så ut de størrelser på utstikkerne du ønsker å bruke. Jeg brukte de to minste da blomstene ikke skulle være bli så alt for store. Press den så godt ned i fondanten.


Vri så frem og tilbake slik at den løsner godt fra resten av fondant.


Her har jeg trykket ut flere peoner i de to størrelsene :)


Med ett balltool og blomstermatte er vi klare til å jobbe videre med blomsten. Jeg har valgt å bruke den nest største størrelsen på balltoolen jeg skal bruke og disse av stål er veldig bra, men plast fungerer også godt. Fondanten behøver ett mykt underlag når neste steg skal gjennomføres, så en slik blomstermatte er en fin investering om du har tenkt å lage litt blomster framover, om du ikke har en slik så kan en improvisere med ting en har hjemme.


Plasser balltoolen halvveis inn på fondanten og halvveis utenfor. Legg så godt press samtidig som du flytter/ruller den langs kanten. Det hardere du presser det mer rugler får du, men vær forsiktig. Gå ikke over samme område flere ganger, da vil ikke foldene bli veldig pene. Det skal noen forsøk til for å få teknikken rett så gi det noen prøveomganger før du skal lage dine første blomster ;)


Da har jeg ruglet til hele ytterkanten og bruker nå den aller største balltoolen til å vippe opp selve kronbladene. Dette gjøres ved å forsiktig lage små sirkler med verktøyet ca midt på hvert blad. Som du kan se på bildet over løfter fondanten seg nå litt opp av matten. Før jeg jobber videre lar jeg nå alle delene ligge litt slik at de begynner og stivne, da vil de bli letter å jobbe videre med.


Her har jeg funnet fram ett par champagneglass og noen plastikk kjegler (former til cala liljer). Nå er dette bare noe jeg fant i skapet som passet til oppgaven, så her kan du bruke hva som helst så lenge det har en diameter på ca 3-4 cm (fks små skåler, telys el. eggekartong). Champagneglassene er kun brukt for å få kjeglene til å stå oppreist ;)


Plasser så den største av delene opp i formen. Press den forsiktig ned slik at den blir litt mer lukket enn hva den var tidligere.


Pensle så på litt spiselig lim eller vann i senter før du legger på en av mindre delene. Press den så forsiktig ned med tommeltotten slik at den fester seg i delen under og bretter seg oppover.


For å få bedre fasong bruker jeg så ett modelleringsverktøy til å flytte kronbladene i den stillingen jeg ønsker.


Jeg valgte å pynte blomstens senter med forskjellige sukkerperler. Ekstra store hvite, normale hvite, store sølv og en blanding av sølv og hvite miniperler ble nydelig til resten av kaken.


Til å feste perlene penslet jeg spiselig lim i midten og plasserte like mange av de store i hver før jeg drysset over miniperlene tilslutt.
Nå må blomstene få stå mørkt, tørt og i romtemperatur i minst 24 timer slik at de stivner helt og beholder formen. Lag derfor alltid slik type pynt i god tid før den skal brukes, jeg starter gjerne på mandag med pynten til helgens kake ;)


Når kaken er klar tar du nå enkelt fram dine nydelige blomster og fester med litt Spiselig lim :D Siden jeg presset de ned i kjegleformene passer de nå perfekt på kanten av hver etasje :D


Nå håper jeg du fikk lyst til å prøve selv :D Jeg synes det er utrolig koselig å sitte med blomster og annen pynt på kveldene og så blir de så utrolig nydelige på kakene :D 

Har du spørsmål er det bare å spørre og har du lyst å se hvordan resten av denne flotte blondekaken ble laget kan du ta en titt Her ;) Ønsker deg lykke til med ditt neste blomsterprosjekt og takk for at du tittet innom :D

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)



Etiketter: , ,