Captain America Cakepops!

Da kommer det endelig ett innlegg om Cakepops. Henger litt etter trenden på det området, men nå har jeg altså knekt koden. Utrolig artig når en får det til og uendelige muligheter for dekorasjon. Lover det blir mer av dette framover for nå er fryseren full av kakekuler.


Trykk deg innom for trinn-for-trinn og tips til hvilken sjokolade som bør brukes. Ta også en titt på de søte vintercakepopsene jeg lagde til juletrefesten i fjor, nederst i innlegget. Super søte!



Til min 31 årsdag var jeg så heldig å få ett cakepopsjern av min søster. Perfekt gave som jeg er utrolig fornøyd med! Her har jeg brukt min saftige sjokoladekake oppskrift og cakepopsene kommer ut helt runde. Og når en først har masse røre er det bare å steke en hel haug og putte resten i fryseren. Men ønsker du å gjøre det på den ordnetlige måten kan du ta en titt Her.


Første steg er å feste cakepopspinnen slik at den sitter godt i kakekulen. Smelt litt av sjokoladen og dypp enden av pinnen før du presser den inn i kulene. Sett så cakepopsene i fryseren en liten stund før du går til neste steg.


Nå har jeg endelig funnet en sjokolade som jeg faktisk får til å bruke til cakepops (foruten melkesjokolade). Jeg har prøvd flere forskjellige som skal være beregnet for cakepops, men de har alle blitt for tykke og seige som gjøre at det ikke blir pent trekk rundt kulene. Denne hvite sjokoladen fra Bakekake kjøpte jeg hos Traktøren og ble fin og flytende og kan farges med pastafarge om du ønsker. Jeg brukte ca halvparten av pakken til 12 cakepops.


Dypp så cakepopsene i sjokoladen og la den renne godt fra seg. Kakk den gjerne litt forsiktig mot kanten. Hold den vannrett mens du gjør dette slik at det ikke renner nedover på pinnen.


Jeg har vært å kjøpt meg en oasis på blomsterbutikken slik at jeg lett kan sette fra meg cakepopsene mens jeg holder på. Denne kan også brukes som serveringsbrett om den pakkes inn i litt pent gavepapir. Her er resultatet etter ett lag med sjokolade. og som du ser er de ganske grå i fargen.


Så om du bruker hvit sjokolade, må du regne med å dyppe to ganger. Her kan du se forskjellen hvor de to første har fått to lag. Sjokoladen tørker fort, så når jeg var ferdig med første runde så startet jeg med en gang på runde to. Bruker du melkesjokolade holder det med kun ett lag.


Her er cake popsene klare til å pyntes. Superfornøyd med både form og sjokoladetrekk.


Nå hadde jeg ingen aning om hvem denne Kaptein Amerika var, så ett kjapt søk på nettet måtte til. 4 åringen hadde det klart at cakepopsene skulle se ut som skjoldet og takk og lov for at designet faktisk var av det enkle slaget. Nå er jo fondant min spesialitet, så jeg gjorde det på den måten jeg kan best og lagde derfor detaljene av fondant.


Når jeg skulle feste fondanten til cakepopsene hadde de allerede rukket å stivne, så da ble jeg å bruke spiselig lim, men du kan også bruke litt vann.


Til den ytterste ringen ble jeg å lete etter noe i rett størrelse og disse to store sprøytetippene ble midt i blinken.


Da var Captain America representert som Cakepops på Super-guttens Superhelt bursdag :D Og for en titt på resten av kakebordet kan du trykke Her. Skal si ungene var begeistret og så er det så greit å kunne begrense mengden av søtsaker ved kun å lage en til hver (og en til meg, hi hi). Det er også mulig å fryse ferdig trekt og pyntet cakepops, så om du vil ha alt klart i god tid så er det bare å ta de opp og tine i forkant-

Så nå som sjokolade-koden er knekt gleder jeg meg til å ta fatt på nye Cakepops prosjekter. Håper dette ga deg noen tips og at du fikk lyst til å gi det ett forsøk. Takk for at du tittet innom og lykke til!

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)
Og her er de søte vintercakepopsene (med melkesjokolade) jeg lagde til juletrefesten på jobb i fjor :D


Etiketter: , ,