Hvordan lage Spiselig Lim!

I dag har jeg laget en basic trinn-for-trinn på hvordan du selv kan lage spiselig lim :D Jeg har tidligere kjøpt ferdig slik som krukken på bildet, men når den denne gangen var tom så tenkte jeg at fra nå av skal jeg lage det selv ;) Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort dette tidligere, for det var super enkelt!  


Du lurer kanskje på hva jeg bruker det spiselige limet til..? Alt som er litt tungt og som trenger godt hold for å sitte fast eller sitte sammen. Slik som delene på dette flyet eller en blomst som skal stå på siden av kaken fks, da holder det ikke med vann. Egentlig synes jeg det er like greit å bruke det på all pynten slik at jeg vet at det sitter godt ;)



Dette trenger du:

En tom beholder
Tylo pulver (CMC/Tylose) Forklaring følger.
En kniv
Lunket vann


Mål opp 15 ml vann i den tomme beholderen.


Tilsett så 1 knivspiss med Tylo pulver. Mange vet ikke hva dette pulveret er, men det er dette jeg bruker for å få fondanten (eller annen masse) til å stivne og holde formen. Jeg bruker det i meste parten av pynten jeg lager, slik som blomster, sløyfen på pakkekaken, deler av figurer og sommerfugler, m.m. Det er altså mye bedre å investere i en slik da du kan bruke den til pynten og i tillegg spiselig lim. Har også en lang holdbarhetsdato (min er til 2016).


Ha så Tylo pulveret i vannet.


Og rør om.

Du vil straks få en seig masse, men det vil fortsatt være igjen pulver i små klumper. Sett den så i kjøleskapet med lokket på over natten. Neste morgen vil alt pulveret være oppløst.


Og du sitter igjen med helt klart, ferdig til bruk, spiselig lim :D Blir den litt for tykk er det bare å tilsette litt mere vann, men med de mengdene som vist ovenfor ble min ble helt perfekt :D


Så å lage selv er veldig enkelt, billig og mye bedre å lage små mengder når en trenger det enn å kjøpe en stor beholder som går ut på dato eller tørker ut før en rekker å bruke den opp :D Håper dette var ett tips også du kan få nytte av!

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)


Etiketter: