Søt Rosa Uglekake!

Tid for en ny søt uglekake :D Denne gangen hjalp jeg en av mine kolleger med kake til Auroras 10 årsdag og siden hun liker ugler ble det ett enkelt valg ;) Nå er jeg en fan av å lage pynt i 3D, så uglen ble stående på en liten stubbe blant sommerfugler og blomster. Utrolig søtt :D


Har du også lyst til å prøve...?



Jeg starter med å lage pynten som skal stivne og derfor kan gjøres klart dager i forveien og på denne kaken var det alt foruten bostavene. Her har jeg farget ut litt MMF med Wilton Leaf Green pastafarge og tilsatt litt Tylopulver slik at den vil stivne og holde formen jeg gir den. Mål er 1ts per 250 g fondant eller annen masse.


Plunger utstikkere er kjempe kjekke å bruke og lager fin pynt på 1-2-3 :) Her er det bare å stikke ut, presse ned for mønsteret og så trykke lett på toppen slik at de faller ut av utstikkeren. Jeg lar de så ligge i noen minutter før jeg former bladene.


Etter en liten stund presser jeg sammen bladene (helt tilfeldig) slik at de alle ser forskjellige ut og får ett mer naturlig utseende. La de så ligge i romtemperatur på ett mørkt og tørt sted fram til de skal plasseres på kaken.


Så var det den søte lille rosa uglen :D Vær kreativ og pynt den etter eget ønske, men om du ønsker litt mer inspirasjon kan du ta en titt Her på de andre uglekakene jeg har laget :) Ta også en titt på innlegget Uglekake med 3D figur om du vil se hvordan jeg lager den. Ugler er ikke bare utrolig fine, men de passer også til alle anledninger om det så er dåp, bryllup eller bursdag :D


Se så søt den ble på den lille stubben sin :D Og vil du også lage små sommerfugl til kaken din så kan du ta en titt Her :)


Det er alltid artig med navn på barnekaker og dåpskaker og ovenfor ser du en bokstavutstikker som kalles tappits. Mange synes den er litt vanskelig å bruke da bokstavene ikke er så lette å få ut, men det jeg gjør er å stikke de ut for så å la de ligge en god stund i formen (slik at de blir litt stive) før jeg bruker ett nåleverktøy til å vippe opp kantene.


Bokstavene settes så direkte på kaken og festes med vann eller spiselig lim.
Da har vi alle elementene på plass og en super søt rosa bursdagskake er klar for Auroras bursdagsfeiring :) Håper du ble inspirert til å prøve selv og kanskje overraske noen du kjenner som elsker ugler :D Lykke til med bakingen!

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , ,