Modellert figur av Olaf på Frostkake!

God Søndag! Etter god respons på denne Frostkaken, lager jeg i dag en trinn-for-trinn beskrivelse på hvordan også du kan lage modelleringsfigur av Olaf :) Modellering er noe av det jeg liker aller best å lage, men å få til mennesker er utrolig vanskelig, så da gjorde jeg det enkelt og fikk printet ett spiselig bildet av Elsa og Anna mens jeg lagde en hoppende glad Olaf av fondant :D


Titt innom om også du har lyst til å prøve :D




Start med å lage hender og hår ett par dager i forveien. Her har jeg farget til brun MMF (marshmallowfondant) og tilsatt  CMC/Tylos pulver (slik at det stivner fort) og trillet ut. La så ligge mørkt og i romtemperatur i 1-2 døgn. Tips: Lag hendene ganske lange da de skal stikkes godt inn i  kroppen for å stå støtt. Lag alltid noen ekstradeler da det er lett at disse knekker.


Også gulrotnesen og føttene lager jeg ett par dager før figuren skal settes sammen også her tilsetter jeg stivelsespulveret slik at føttene vil tåle vekten av kroppen som skal settes på etterhvert.


Trill så ut to baller i litt forskjellig størrelse og trykk de litt ned slik at de blir litt flate på toppen og undersiden. La nå alle delene som du har laget stå ett par dager før du går videre.


Å forme hodet er nok det som på alle figurer er det vanskeligste å få til, men nå skal jeg vise ett lurt triks som du kan benytte når du lager Olaf ;) Trill ut en avlag ball av den massen du bruker og finn ett redskap som har en rund avlang form.


Legg så redskapet litt ut fra midten av ballen og trill utover, stopp før du kommer til enden.


Gjør så det samme med den andre siden, husk å la det være ett gap på midten der nesen skal være :)


Nå har du ett perfekt utgangspunkt for Olafs hode :D Du kan godt forme til litt mer med hendene slik at kantene blir mer avrundet.


Før du setter figuren sammen må detaljene i ansiktet settes på. Håndskjær litt svart fondant slik at det passer i munnen og ett par store fortenner :) Nesen som nå er stivnet settes på og trill ut to øyne av hvit fondant og tegn på pupiller med spiselig tusj eller bruk litt svart fondant. Alle detaljene kan festes med litt vann. Ta så en grillpinne og plasser delene.


Tilslutt lager du små hull med ett spisst verktøy (fks nål) før du stikker hår og hender på plass :)

Nå har du laget en kjempe kul Olaf figur til å pryde din helt spesielle kake :) Sett av god tid og kos deg mens du former og modellerer og jeg er sikker på at din figur blir kjempe stas. Takk for at du titter innom, håper bloggen er til inspirasjon for å prøve selv. Har du spørsmål eller fulgt beskrivelsen hadde det vært trivelig om du la igjen en kommentar. Lykke til med modelleringen :D

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)




Etiketter: , , ,