Påskekylling Cake Pops!

Det er på tide å dra fram dette søte innlegget med herlige små kyllinger. For noen år siden på denne tiden hadde jeg et lite Cake Pops prosjekt med min nevø på da 11 år og vi lagde disse små påskekylling Cake Popsene til min søsters bursdag. Kjempe artig og relativ enkle om du er ny på Cake Pops. Så er du ute etter ett artig bakeprosjekt i Påsken bør du titte innom.

Innlegget inneholder eksterne kommersielle lenker til Kakeboksen.no.

Start med å trille kakekuler. Her har jeg smuldret kakebunnen og tilsatt ca 2 ss med sjokoladefyll og blandet til en masse i kjøkkenmaskinen. Trill så ut kuler og legg de så i kjøleskapet i noen timer (helst over natten) før du starter. Kunne du tenkt deg en nærmere beskrivelse av denne prosessen har jeg laget en egen trinn for trinn på det Her (intern lenke), samt oppskrift på kakebunn og fyll.


Smelt litt sjokolade og dypp cakepopspinnen før du plasserer kakekulen. Til vingene måtte jeg komme på noe lurt å bruke så da fant jeg dette hjertestrøsselet som ble å passe perfekt. Dypp øverste del av hjertene i sjokolade og plasser de inn i siden på cakepopsen. La så sjokoladen stivne før du går videre.


Her ligger de klare på rad og rekke. Ett viktig tips før du nå går videre med å dyppe i sjokolade er at kakekulene må være romtempererte. Fra de kommer ut av kjøleskapet anbefaler jeg ca en halv time på kjøkkenbenken, om ikke kan du oppleve at sjokoladen reagerer med kulden og klumper seg eller at du får sprekker i sjokoladetrekket etter det har stivnet.


Mens du venter har du tid til å lage små føtter og nebb til de små kyllingene. Her har jeg stukket ut små epleblomster (ekstern lenke) til føttene i orange (ekstern lenke) fondant med en utstikker og så trillet jeg ut små kjegler til nebbet.


Smelt så sjokoladen, bruk enten ferdig farget sjokoladepaletter eller hvit som du farger selv med for eksempel Wilton Candy Colour.


Hell over litt sjokolade i en mindre skål slik at du får den dybden du behøver for å dyppe hele Cake Popsen. Når den er dyppet er det lurt å holde den opp ned en god stund mens du forsiktig rister den litt slik at all overflødig sjokolade renner av. 

Se egen beskrivende trinn for trinn på hvordan jeg trekker Cake Pops med sjokolade Her (intern lenke). Der vil du finne min oppdaterte metode, samt mange gode tips før du begir deg ut i Cake Pops verden.


Jeg venter i ca 15-20 sekunder til jeg ser at sjokoladen holder på å stivne. Sett så på nebbet og de små føttene. Gjøres dette for tidlig vil pynten skli av og gjøres det for sent så vil sjokoladen ha stivnet. Hvor lenge du må vente kommer ann på hvilken type sjokolade du bruker. Jeg anbefaler BakeKake Non-temp som du for eksempel får kjøpt hos Traktøren Bakeutstyr og som stivner fort. 

Ser du forresten at jeg har laget en liten "fjær" som stikker opp på toppen av hodet...? Gøy liten detalje som du vil kunne få om du holder Cake Popsen opp ned lenge etter den er dyppet i sjokoladen.


Så var det bare å tegne på øyne med litt pastafarge eller du kan trille ut små kuler av svart fondant.


Da var mine super søte små påske Cake Pops klare til min søsters bursdag. Jeg ble kjempe fornøyd med resultatet og føler absolutt at jeg begynner og få litt teken på disse herlige små kakekulene. Har du lyst til å se flere Cake Pops tema som for eksempel Captain America eller hjerte Cake Pops kan du ta en titt Her. Og om du gir det ett forsøk vil jeg gjerne høre hvordan det gikk. 

Ønsker deg lykke til med ditt neste Cake Pops prosjekt og en riktig god Påske!

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram!

Etiketter: , ,