Verdens søteste Frk Harepus cakepops!

På tide og trekke fram dette innlegget nå som det nærmer seg Påske. Som tittelen sier har jeg utnevnt disse søte Frk Harepus cakepopsene til verdens søteste faktisk. Veldig greie å lage da all pynt er av fondant og plasseres på cakepopsen i etterkant. 

Cakepopsene vil være perfekte til feiring av bursdag eller dåp også, så om du kunne tenkt deg å prøve selv har jeg nå satt sammen en grundig beskrivelse av hvordan jeg har gjort det.


Innlegger inneholder kommersielle lenker til Kakeboksen.no (merket i hvitt).
Jeg starter som vanlig med å lage pynten. Formen har jeg kjøpt på E-bay og du kan søker på "Bunny ear silicone mold" så får du fram mange selgere. Vær obs på at de kommer i flere størrelser, min er ca 5 cm høy fra toppen av øre til nederst på sløyfen. Farg massen du har tenkt å benytte i den farge du ønsker, jeg har brukt Sugarflair sin Dusky Pink som du kan få kjøpt Her. Tilsett så litt CMC/Tylose pulver slik at ørene vil stivne og kunne så rett opp på cakepopen. 


Plassere så fondanten (eller den massen du benytter) i sløyfen.


Fyll så på med den hvite fondanten og gjerne slik at den dekker bak på sløyfen også. Da vil du ikke ha noen problemer med at delene plutselig skal falle fra hverandre senere. Legg den så i fryseren i ca 10 min slik at du lett kan presse den ut av formen, eller som jeg gjorde og brukte et nåleverktøy og vippet den forsiktig opp av formen (har ikke alltid tid til å vente så lenge når så mange skal lages).


 La så ørene ligge over natten slik at de stivner og er klare til bruk. Det er absolutt ikke noe problem om de lages noen dager før bruk heller.


Trykk så ut noen små rundinger i passe størrelse og lag små prikker med ett skarpt verktøy.


Og når nesen er trillet ut så er all pynt klar!


Tidligere har jeg benyttet de hvite vanlige cakepops pinnene, men i dag prøvde jeg noe nytt og valgte disse herlige papir sugerørene fra Festfabrikken. Finnes i mange forskjellige farger og mønstre, super fint og dekorerende! Dypp enden i litt hvit sjokolade......


....og plasser kakekulen og hvordan denne lages kan du se Her . Sjokoladen jeg bruker til cakepops heter Bakekake Non-temp og er fin og flytende når den smeltes, stivner fort og egner seg derfor perfekt. Start med å kun smelte ca 10 paletter i første omgang.


La nå sjokoladen stivne godt før du går videre. Det er også viktig at kakekulene kommer til romtemperatur før de dyppes helt i sjokolade, så en halv time er greit å vente.


Smelt så en større mengde sjokolade og hell det over i et glass slik at du får dybde og det blir lettere å dyppe cakepopsene.


Hold cakepopsen loddrett og rist forsiktig slik at all overflødig sjokolade drypper av. Når jeg bruker hvit sjokolade dypper jeg alltid to runder, men venter da til sjokoladen har stivnet fra første runde.


 Se så fin, rund og skinnende den ble 


Før sjokoladen har rukket å stivne helt setter jeg på ørene og holder de på plass til de sitter godt. Kinnene og nesen ventet jeg med helt til slutt og påførte litt smeltet sjokolade på baksiden av pynten slik at de festet seg på det nå harde sjokoladetrekket.


Sist men ikke minst må den lille søte Frk Harepus få øyne. Her kan du fks benytte svart fondant eller annen masse, male på med pastafarge eller som jeg har gjort og blandet pulverfarge med litt vodka (ja for det er faktisk det en skal blande med for best resultat)  og så prikket på fargen med en liten balltool.



Da er påskeharecakepopsene våre ferdige og gutta ble strående fornøyde da de endelig fikk smake og mente vi måtte hvertfall spare en til den ekte påskeharen kom så han også kunne få. Herlige og omtenksomme små typer. Håper du også fikk lyst til å prøve og ønsker deg en riktig god Påske. 

Lykke til med ditt neste cakepopsprosjekt og lurer du på noe er det bare å spørre. For mer cakepopsinspirasjon kan du ta en titt Her!

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram!


Etiketter: , ,