Tøff Minionskake til bursdagsfeiring!

To av mine fine tantebarn har nylig hatt bursdagsfeiring og det har lenge vært hintet om at en kul Minionskake hadde vært artig å hatt ;) Jeg stilte selvsagt opp og lagde denne tøffe bursdagskaken som faktisk er ganske grei å lage. Det fine med denne kaken er at du ikke trenger å ha mye utstyr da mye kan skjæres ut for hånd :D Du vil også finne bilde av en lilla versjon nederst i innlegget ;)


Har du en Minionsfan hjemme er det bare å titte innom og se hvordan jeg har gjort det :D




Selve kaken var en saftig sjokoladekake fyllt med herlig hvit sjokoladeganache :D For ekstra høyde benyttet jeg en 20 cm form slik at kaken ble høyere enn normalt og delte i fire lag. Merk at bunnen av kaken brukes til øverste lag og snudd opp ned slik at overflaten blir glatt og fin. Etter kaken var fyllt brukte jeg samme fyll til å dekke sidene og toppen og satte kaken i kjøleskapet i ca 30 min før jeg la på lokk av marshmallowfondant. Oppskrift på sjokoladekaken finner du Her og fyll Her (gang opp med 2,5).


Jeg farger all fondant selv med pastafarger. Da får jeg den fargen jeg ønsker og farger ut akkurat så mye som jeg behøver. Ved å bruke ganache som mellomlag mellom kaken og fondanten vil det være mye enklere å trekke kaken og som du ser på bildet fikk jeg også (for første gang) helt rette kanter på toppen :D Teknikken for å trekke en kake kommer i eget innlegg så snart jeg finner en medhjelper til å ta bilder mens jeg holder på ;)


Jeg har det meste av kakeutstyr og elsker min Ribbon Cutter. Denne gir deg perfekte bånd kjapt og enkelt, men har du ikke en slik går det helt fint å bruke linjal og en skarp kniv :D (benyttes også til de svarte reimene på brillene).


Selve pynten på denne Minionskaken kan lages flere dager i forveien. Veldig kjekt å ha det klart når kaken er ferdig slik at det da kun gjenstår å plassere. Pynten oppbevares da tørt, mørkt og i lufttemperatur, kjøkkenskap er perfekt :D Her har jeg funnet fram 4 runde utstikkere i forskjellige størrelser som passer til brillene, øynene og pupillene. Bruk glass, lokk eller andre ting du finner på kjøkkenet om du ikke har utstikkere tilgjengelig, funker også utmerket :D



Her er briller trykket ut (de to største utstikkerene) og sidedelene skjært til for hånd og som den lille ekstra (men ikke nødvendig) sprayer jeg de med litt Silver Lustre Spray.


Trykk så ut det hvite i øynene ved å bruke de to mellomste utstikkerene og plasser de i brillen.


Gjør så det samme med det brune (to minste utstikkerene) og pupillene (minste utstikkeren). Og som en liten ekstra detalje har jeg påført litt hvit farge (merke: Wilton) med en malepensel.


Skjær så ut en munn i den fasongen du ønsker...


...og form små tuster av hår for hånd :)

Nå er all pynten klar til å festes på kaken med litt spiselig lim, trinn for trinn på hvordan du selv kan lage det finner du Her, eller du kan bruke pensel og vann :D Så er kaken klar og det er tid for bursdagsfeiring :D Hva synes du? Fikk du lyst til å prøve selv...? Jeg håper du ble inspirert og ønsker deg lykke til med ditt neste bursdagsprosjekt :D

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)



Etiketter: , ,