Hvordan lage nelliker av fondant!

Det er alltid gøy og utfordrende å gjøre noe nytt. Ofte går det samme igjen på mange av kakene så da jeg fikk spørsmål om nelliker så jeg muligheten til å lære meg noe nytt. Litt googling, prøving og feiling ble det, men resultatet av mine første nelliker ble jeg utrolig fornøyd med :D Jeg kastet meg ut på den dype enden og tenkte at når jeg først skulle gjøre dette så kunne jeg like gjerne kjøre på med to-farget for et mer naturlig utseende. Samtidig fikk jeg tatt bilder av hele prosessen underveis og deler i dag framgangsmåten på disse flotte blomstene med deg :D




Innlegget inneholder kommersielle lenker til Kakeboksen.no (merket i hvitt).





Her er verktøyet jeg har brukt for å lage disse nydelige nellikene :) Start med å farge fondant eller den massen du har tenkt å bruke, finn fram en blomstermatte, kjevle, spiselig lim, blomsterteip (valgfritt), blomstertråd, CMC/ Tylosepulver, Nellik utstikker (sett med 3), Calyx utstikker, pensel og modelleringsverktøy (tannpirkeren byttet jeg ut mot et annet redskap som du vil se senere). 


Nå er det slik at disse blomstene ikke lages på en kveld. Start noen dager i forveien med å klippe blomstertråden (ståltråd) kan kjøpes i fleste butikker og nettbutikker som selger kakeutstyr) og klipp de i to. Lag så en liten krok på den ene enden.


Ha så litt CMC/Tylosepulver i fondanten og trill ut små baller men en størrelse på litt mindre enn en ert. Dypp blomstertråden (kroksiden) i Spiselig lim og press inn i ballen. Hvordan du selv kan lage spiselig lim finner du beskrevet Her. La så disse tørke godt, minst over natten, før du går videre i prosessen.


Med den lyseste fargen trykkes så ut 6 stk av den minste Nellik utstikkeren. Dette er nok til 1 blomst.  
Tips: Bruker du vanlig fondant, MMF, eller marsipan må du tilsette CMC/Tylosepulver i all masse som skal benyttes til denne blomsten.  Selv 



Kjevle så ut en remse av den mørkeste fargen.


Legg 1 av de minste blomstene under.....


....og 1 på toppen.


Ta så kjevlen og trill over slik at de 2 blomstene blir kjevlet sammen på hver side av den mørke fondanten.


Ta så den største av de 3 Nellikutstikkerene og trykk ut.


Du har nå 3 deler som vil utgjøre 1 to-farget Nellik :) Her ser du verktøyet som jeg byttet ut mot tannpirkeren fra første bilde. Hva du bruker er opp til deg og jeg tror nok en tannpirker vil ha en mer realistisk effekt, men jeg fikk det absolutt ikke til ;) Valget falt derfor på dette Modelleringsverktøyet


Noen ganger kunne jeg absolutt tenkt meg å hatt 3 hender slik at jeg kunne tatt bilde mens jeg ruglet til sidene på blomsterbladene, men jeg får nøye meg med å forklare. Plasser modelleringsverktøyet med motsatt side (av hva du så på bilde over) inn i hulen av hånden og bruk peke og langefinger på den andre hånden til å presse ned på fremste del av verktøyet mens du ruller det fram og tilbake. La det være igjen en liten sirkel i midten som ikke blir presset ut slik at det er litt tykkelse der vi skal stikke inn blomstertråden. Litt kraft skal til for å få de fram de fineste ruglene. Blomstene kan godt hvile noen minutter slik at de stivner litt til før du fortsetter.


Nå har fondantballen på enden av blomstertråden stivnet helt og det vil være mulig å sette på blomsterbladene uten at de faller av. Stikk tråden i midten av blomsten og ha litt Spiselig lim på hele ballen.


Press så sammen blomsten godt rundt ballen slik at den ser ut som dette.


Ha så lim på midten av den ene siden.....


....og fold den ene siden over.


Gjør så det samme med den andre siden. 


Blomsten er nå brettet sammen i en S form.


Fortsett så med del 2 av blomsten. På før litt lim rundt midterste del av den nye blomsten som settes på....


Trykk del 2 opp mot del 1 og hold den opp ned. Veldig kjekt å ha ett blomsterstativ (viser senere i innlegget) eller du kan bøye stilken og henge den opp en plass du har tilgjengelig mens du gjør klar til neste del.


Så gjøres det samme med del 3. Litt lim på midten av blomsten som festes på og trykkes forsiktig opp mot del 2 slik at den sitter fast. 


Heng så blomsten opp ned til den er helt tørket. Dette er ett Wilton blomsterstativ og kommer i 2 etasjer. Veldig kjekt måte å tørke blomstene på slik at de stivner i formen som er ønsket.


Nå er selve blomsten klar :D Forsøk å ikke gjøre så mye med bladene, de vil legge seg fint til rette og det er lett å ødelegge rugleformen om en pirker for mye i den ;)


Men for at blomsten skal se mest mulig livaktig ut må det også litt grønt på undersiden. Har du en Blomster pute med slike små hull er den perfekt å bruke :)


Press en del ned i hullet....


...og trill flat med kjevlen. Ta så Calyx utstikkeren og plasser over hullet og trykk ned.


Har du ikke en slik blomstermatte med hull, kan du forme en spiss og kjevle ut flatt rundt, ta så utstikkeren og plasser den over spissen og trykk ut. Form så til bladene med et modelleringsverktøy slik at de får en mer naturlig fasong.


Stikk så blomstertråden gjennom og ha litt spiselig lim mellom blomst og blader slik at det sitter sammen. Om du vil kan du også klippe 3 små hakk nederst på det grønne da nelliker har slike små utstikkere nederst.


Nå er hele blomsten ferdig, men litt mer skal til før den kan stikkes i kaken. Jeg er ingen fan av å ha ståltråd (selv om den allerede er surret med hvit blomsterteip) rett inn i noe som skal spises. For å være på den sikre siden bruker jeg da cakepopspinner eller Flower Pics. 


Skal du ha enkelt blomster er cakepopspinner som er hule perfekte. Stikk de inn i kaken og klipp til stilken på blomsten slik at den er kortere. Blir det litt ekstra hulrom kan du putte litt fondant i cakepopspinnen slik at blomstene står stødigere. 


Men denne gangen skal jeg ha 3 nelliker som står sammen og da vil Flower Pics være et bedre alternativ da stilken blir for tykk. Jeg tvinner da litt blomsterteip rundt toppen av stilken.....


.....setter de sammen og tvinner igjen slik at 2 stilker nå blir til 1. 


Klipp så til stilken slik at den passer. Blomstene vil nå stå støtt på kaken og blomstertrådene kan bøyes til akkurat slik som du vil. 

Når du leser dette virker det kanskje som en veldig lang prosess, men etter ett par nelliker er unnagjort går det ganske så lett :D Jeg er utrolig fornøyd med mitt første forsøk og håper jeg får mulighet til å lage denne igjen ved en senere anledning :D Hva synes du? Fikk du lyst til å prøve?Tusen takk for at du tittet innom, håper dette ga deg et par tips på veien til å lage din egen nydelige nellik til å pryde kaken :D Og har du lyst til å se flere nydelige blomster til kaken kan du ta en titt Her! Riktig god Søndag til deg og dine :)





Etiketter: , ,