Sugar Cookie Gresskar i hvitt og gull!

Det er så mye å lære innen baking... Jeg hadde tidligere en Cakepopsperiode og nylig var det Makroner og denne uken har jeg hevet meg ut i Sugar Cookies pyntet med Royal Icing. Det fine er at når en først får taket på det så sitter teknikkene og en kan lage de fineste kakebord når anledningen byr seg. Hva synes du om å servere disse gresskar Sugar Cookiesene nå som vi er godt inne i høst månedene? Fikk du lyst til å prøve...?


Sugar cookies er herlige søte kjeks som du kan stikke ut med utstikkere i mange flotte design og pynte med enten Royal Icing (RI) eller fondant/marsipan :D Har du ikke en favorittoppskrift på kjeksene selv kan du godt prøve min, denne finner du Her


Til å pynte har jeg i dag valgt en litt voksen vri på gresskarene og holder derfor kjeksene stilrene i hvitt og gull, så får jeg lage artige Halloween gresskar til guttene en annen dag ;) Lag et kremmerhus eller bruk en sprøytepose med rund tipp #3 og bland ut 20 sekunders Royal Icing. Er du ikke kjent med denne metoden kan du finne oppskrift og lese litt om det Her.


Bruker du kremmerhus kan du klippe opp åpningen slik at den er liten/medium og vi er klare til å pynte :D


Gresskar har seksjoner og for å oppnå denne effekten er 20 sekunders RI perfekt. Start med seksjon 1 og 3 slik vist på bildet nedenunder. Du vil se at det til å begynne med vil være noen bulker i overflaten, men disse vil sakte forsvinne før RI'n tørker og blir det noen igjen har det ikke så mye å si da gresskar uansett har en litt ruglete overflate.


Når steg 1 er ferdig lar du kjeksene ligge i ca 5-10 minutter før du går videre. RI'n har nå rukket å få en hinne som gjør at et nytt lag kan legges på siden uten at de flyter sammen.


Fyll så inn seksjon 2 og 4 og la igjen kjeksen hvile noen minutter før neste steg.


Så påføres stilken og vi kan nå begynne å se at det ligner et gresskar :)


....og etter enda en liten venteperiode kan vi tilslutt lage noen tynnere løkker som kanskje mest av alt kjennetegner gresskar fra tegnefilmer ;)  Her skulle jeg egentlig ha endret til en tykkere RI som benyttes til Outlining og en tynnere sprøyteåpning, men latskapen tok meg og jeg fortsatte med den samme 20 sekunders RI'n og kremmerhuset som tidligere. Blir litt slik at en angrer i etterkant, så om du vil ha en finere finish enn min så er det anbefalt ;) Og jeg klarte ikke la det være så endte opp med et nytt forsøk som du kan se Her ;)


Mens gresskaret igjen ligger til tørk gjøres gullblandingen klar. Her har jeg blandet pulverfarge av merket Squires Kitchen, Classic Gold, med litt vodka og funnet fram en tynn malepensel (som ikke er brukt til maling).


Mal så på stilken og løkkene, gå over igjen om nødvendig for en sterkere farge.


Mine hvite gresskar med gull dekorasjon er nå klare og vil være et flott tilskudd til fks et nyttårskakebord eller annen tilstelning. Hva med til dåp kanskje eller prinsessebursdag...? Det finnes mange muligheter :D

Sugar Cookies kan lages og pyntes opp til 2 uker i forveien om de pakkes inn i individuelle småposer for oppbevaring. Tips: La kjeksene lufttørke over natten etter 20 sekunders RI er påført, da vil de ha tid til å tørke tilstrekkelig, men ikke helt hard og innpakning vil så holde den gjenværende fuktigheten i RI'n.

Håper du fant inspirasjon og veiledning til å lage dine egne fantastiske Sugar Cookies til neste begivenhet. Flere typer sugar cookies jeg har laget finner du Her. Takk for at du titter innom min lille kakeblogg og kos deg med bakingen :D 

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: ,