Movember / Farsdags Cakepops!

På Søndag er det farsdag og alle de fantastiske fedrene fortjener deilige søtsaker. Har du enda ikke bestemt deg for hva du skal lage kan du finne litt inspirasjon her. Sjokoladecakepops med bart, slips og sløyfer er både passende når en skal sette stas på en ekte gentleman eller feirer den flotte barten mange menn har nå i November .


Jeg bruker for det meste sjokoladekake og sjokoladefyll når jeg lager cakepops, men en kan selvsagt lage av hvilken som helst kakebunn og fyll. Sjokoladecakepops holder seg lenge og det er jo alltid en pluss slik at du fint kan lage disse noen dager i forveien uten at det har noe og si. Oppskriften jeg bruker finner du Her . Når kulene er rullet settes de i kjøleskapet i ca 30 minutter slik at sjokoladen har fått stivnet til og kakekulene blir faste.


Steg 2 er å sette de på pinner. Denne gangen forsøkte jeg å gjøre det uten å bruke smeltet sjokolade på tuppen av cakepopspinnene og det fungerte meget fint. Benytter du et fyll som ikke stivner så vil jeg anbefale å smelte litt av sjokoladen du skal bruke til å trekke cakepopsene med slik at pinnene får et godt feste. Her ser du forresten et nytt cakepopstativ jeg har laget. Ble det ikke fint? Dette er en ostefjøl jeg kjøpte på Coop Obs til 99 kr (inkludert 2 ostekniver og en ostehøvel) og målte opp, borret hull og malte, både lett og billig. Du kan lese mer om hvordan jeg lager cakepopstativene Her.


Til å farge sjokolade behøver du oljebaserte farger. Disse er dessverre lite tilgjengelige i Norge, men Wilton Candy coolors i pakke på 4 kan kjøpes på fks Cacas.no. Jeg har også forsøkt Gel Professional men med et litt varierende utfall. Noen ganger er fargen blitt litt grov og prikkete, mens lyse farger blir helt fine. Pastafarger derimot ville jeg holdt langt unna sjokolade da de inneholder vann som er sjokoladens værste fiende ;)


Sjokoladen jeg bruker til cakepops er Bakekake Non-temp og kan fks kjøpes på Traktøren. Melkesjokolade er også bra og bruke, men Candy Melts vil jeg absolutt ikke anbefale. Alle har nok sine preferanser og dette er mine, fungerer hver eneste gang og gir deg en lett og rennende sjokolade som er perfekt for cakepops.


Dette trikset er noe jeg nylig oppdaget og har gjort underverker for sjokoladen. Ha sjokoladen i en liten kopp eller desilitermål slik at du får dybde uten å måtte smelte så utrolig mye sjokolade, sett så en skål med varmt vann under slik at sjokoladen holder temperaturen. Tidligere oppdaget jeg at sjokoladen på bunnen begynte å klumpe seg og jeg tror det kom av temperaturendringen da jeg helte den over fra den varme glassbollen jeg hadde hatt over vannbadet. Uansett, så er det verdt et forsøk ;)


Dypp så cakepopsene i sjokoladen. Husk, det er viktig at de nå er kommet tilbake til romtemperatur etter å ha stått i kjøleskapet, om ikke vil sjokoladen reagere ved å klumpe seg.


Hold cakepopsen opp ned og rist forsiktig til all overflødig sjokolade har rent av. Cakepopsene settes så til side og om du bruker samme sjokoade som meg vil den stivne nesten umiddelbart. Ved bruk av annen type sjokolade så tar det normalt lengre tid og jeg ville satt de i kjøleskapet.


Så over til pynten. Du kan lage den klar flere dager i forveien og barten, slipset og sløyen vil ha tid til å stivne ;) Kjekt å gjøre unna mest mulig slik at det blir en kortere prosess den dagen de skal lages. Denne silikonformen fant jeg på E-bay og var perfekt i størrelse til cakepops :D 


Har du problemer med å få ut fondanten av formen kan den legges i fryseren noen minutter slik at du lett får trykket pynten ut. Lag disse senest dagen før slik at de rekker å stivne og holder formen når de skal plasseres på cakepopsene.


Til å feste pynten har jeg denne gangen brukt den smeltede sjokoladen som jeg hadde tilovers, eventuelt kan du bruke spiselig lim eller Royal Icing.


Siden mine slips og sløyfer skulle være i gull, valgte jeg å bruke hvit fondant og blande ut pulverfarge i gull med litt vodka og male på i etterkant. For andre farger ville jeg farget fondant først med pastafarge og hoppet over dette steget. 


Hi hi, nå begynner det å ligne :D Like artig hver gang å se hvordan det faktisk vil se ut når alt kommer på plass ;) En må regne med å tilpasse litt underveis :D


Tilslutt ble det også noen øyne, dette var egentlig ikke med i den originale planen, men jeg så fort at noe manglet. Til å male på har jeg funnet fram min aller tynneste malekost og litt svart pastafarge.


Så var min herremann ferdig :D Perfekte cakepops nå i Movember og en god anledning å servere far på Søndag :D 

Med cakepops kan du være kreativ for alt er mulig å lage. Digger disse små herlige kakekulene og de er i tillegg utrolig gode. Ønsker alle dere flotte fedre en fantastisk dag, håper det blir masse kake på dere ;) Tusen takk for at du titter innom og lykke til med ditt neste cakepopsprosjekt :D

For flere farsdagskaker kan du ta en titt Her eller om du vil se mer av mine cakepopsprosjekter så finner du disse Her

Du finner meg og kakene mine både på Facebook og Instagram :)



Etiketter: , ,