Dekorative Pikekyss!

Når en trodde en hadde sett alt innen dekorering så dukker det alltid opp noe nytt. Det er så utrolig mye en kan gjøre for å piffe opp kakebordet på enkle måter. Slik som disse pikekyssene.... Er de ikke søte....? Ved kun å bytte ut det vanlige bakepapiret med Sugar Stamp Sheets, får du vakre, personlige og veldig dekorative pikekyss!




Dette er altså Sugar Stamp sheets. Et sukkerark spesielt designet for marengs og som kommer i mange herlige design til alle slags begivenheter. Jeg klarte ikke å velge mellom alle de søte motivene og endte opp med 7 forskjellige ark som jeg gleder meg til å prøve :D Sukkerarket er veldig tynt og festet til en noe tykkere gjennomsiktig bakdel. Husk derfor og legge rett side opp slik at motivet kommer på pikekysset ;)



Oppskrift på Pikekyss:

3 eggehviter
250 g sukker
100 g melis

Framgangsmåte:

Ha eggehviter og sukker over vannbad og rør fram til sukkeret er helt oppløst. Dette tar ca 10 - 15 min. Hell så den varme blandingen i kjøkkenmaskinen og kjør på høy hastighet til du har en tykk og kald masse. Ha så i melis og fortsett på høy hastighet i ytterligere 1 min og det er absolutt mulig å tilsette pastafarge også :D Marengsen er nå klar til å sprøytes i pene små topper :D Stekes på 80 grader varmluft i ca 2 timer (varierer etter størrelse på pikekyssene).

Oppskrift og framgangsmåte fra Sugar Stamp.

Oppskriften ble perfekt til ett ark (54 motiver) med små marengstopper. Og da lagde jeg i tillegg noen prøvekaniner på siden for å finne korrekt trykk og størrelse. Her har jeg benyttet Sprøytetipp JEM 2ES.


Dette er aller første gang jeg har laget slike og lærte ett par ting som jeg vil gjøre annerledes neste gang ;) Som for eksempel så burde ikke pikekyssene lages så store at de går utenfor mønsteret og heller ikke berøre hverandre ;) Jeg er ikke særlig flink med sprøyteposen, men de ble i ihvertfall finere og finere ettersom jeg fikk rytmen på det ;) Og et annet lite tips: Ta en liten dash med marenges under kanten i hvert hjørne slik at sukkerarket sitter fast i underlaget og ikke beveger seg når du sprøyter toppene. Learning by doing ;)


Så snart de er ute av ovnen løftes pikekyssene av papiret og du har fantastiske motiver på undersiden :D Like lett som å lage vanlige pikekyss, bare enda mer dekorativ :D 

Har du lyst til å bestille Sugar Stamp Sheets finner du deres nettbutikk Her :) Og de har også laget en liten filmsnutt som du kan se Her !

Så hva synes du? Fint ikke sant...? Enkelt, søtt, godt og veldig stilig. 

Du finner meg og kakene mine på Facebook og Instagram!

Etiketter: , , , , ,