Kaptein Sabeltann Cakepops!

Har poden lyst til å feire som Kongen på Havet :D Her er trinn for trinn på de artige sjørøvercakepopsene i ekte Kaptein Sabeltann stil :D Alltid spennende å prøve nye design og de ble mye bedre enn jeg hadde forestilt meg. Titt innom og begi deg ut på et artig prosjekt :D


Innlegget inneholder kommersielle lenker til Kakeboksen.no (merket i hvitt).

Start med å lage krokene ett par dager i forkant. Her har jeg brukt hvit fondant og tilsatt CMC/tylose pulver slik at de stivner fort og holder formen. Oppbevares i en fks en pappeske i romtemperatur fram til bruk.


Har du ikke en favoritt oppskrift til cakepops så finner du min Her. Med en liten rund utstikker trykket jeg ut kakesylindre i passe høyde for sjørøverkrokcakepopsene :)


Til sjørøverhatten måtte jeg være litt mer kreativ og finne en måte slik at de ble sirka like store. Løsningen ble å kjevle ut cakepopsdeigen og bruke min Halloween heksehatt utstikker :D 


I etterkant så jeg at de ikke ble tykke nok og endte da med å sette to og to sammen.


Så formet jeg de til en "sjørøverhatt".... Vanskelig å få de alle i samme form, men det ble sånn sirka og sa meg fornøyd med det.


Pakk inn brettet med ferdig formet cakepops i plastfolie og sett i kjøleskapet i minimum 30 minutter eller gjerne over natten


Når cakepopsene skal settes på pinne kan det være lurt å dyppe pinnen i smeltet sjokolade før kakekulen plasseres, men det kommer litt ann på størrelsen av cakepopsen. Jeg valgte å gå for ingen sjokolade denne gangen og det gikk helt fint. Kakekulene satt likevel godt fast i pinnen ved dypping.


Her skulle jeg ha dyppet pinnene i sjokolade før jeg plasserte sjørøverhattene, men det gikk sånn akkurat. Endte med å bøye seg litt og ble litt skjeve så om du skal lage disse anbefaler jeg å sikre kakekulene med en liten dash sjokolade.


Her har jeg smeltet mørk non-temp sjokolade av merket BakeKake. Mitt favorittmerke for bruk til cakepops. Sjokoladen er tynn og akkurat passe rennende og stivner kjempefort. For at sjokoladen ikke skal stivne i bunnen av litermålet (grunnet temperatur endring) har jeg den sittende i en skål med varmt vann. Du kan tilsette litt svart pulverfarge som er blandet ut med olje for en mørkere farge, men sjokoladen er ganske mørk uten også.


Dypp så cakepopsen til den dekker kakekulen og og rist av overflødig sjokolade.


Siden dette sjokolademerket stivner fort dypper jeg med en gang en av krokene i sjokoladen og plasserer på toppen og trykker den forsiktig ned slik at den sitter godt.


Til sjørøverhattene måtte jeg bytte sjokoladeskål da de ble for store for litermålet. 


Det ble litt sjokolade nedover pinnen, men det fikk så være denne gangen ;)


La så cakepopsene tørke helt før du går over til pyntingen :D 


Bland ut gullpulver med sitronekstrakt eller blank sprit (alkoholen fordamper raskt). Mal så på mønster med en tynn malepensel. Samtidig malte jeg en tynn linje i gull nederst på sjørøverkrokene og brukte pulverfarge i sølv til krokene.


Og så var Kaptein Sabeltann cakepopsene klare til feiring av Matheos 3 årsdag :D Tidkrevende, ja, men så artig med temabursdag og et flott kakebord som både ser flott ut og smaker godt :D Ett artig prosjekt som det absolutt går fint å ha ungene med på å lage.

Har du lyst til å ta en nærmere titt på kaken også finner du et bildedryss og beskrivelse Her. For flere cakepopsbeskrivelser til fks påske, halloween m.m ta en titt Her.

Takk for at du titten innom og kos deg med ditt neste cakepopsprosjekt :D

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram!


Etiketter: , , ,