Oppskrift på herlige sjokolade Sugar Cookies!

Har du bruk for en knasende god oppskrift på sjokoladekjeks? Vel, nå behøver du ikke lete lengre for denne oppskriften er utrolig god og ikke minst perfekt for pynt med Royal Icing (RI). Disse kjeksene holder formen og gir deg finere kanter og rettere overflate. Og nevnte jeg at den var utrolig god...? Da jeg lagde disse hadde jeg en plan om å pynte alle, men "dessverre" så endte jeg opp med å spise flesteparten før jeg kom så langt ;) En fin unnskyldning til å lage flere....


Her er altså oppskrift og framgangsmåten. Nå skal ikke jeg ta på meg noen ære av å ha funnet på den selv, men dessverre så vet jeg ikke hvem jeg skal gi kreditt til, da den er notert ned for en tid tilbake etter å ha poppet opp på min Facebook feed. Uansett, takk til deg som har delt denne med alle oss andre sjokolade elskere :D

Oppskrift Sjokolade Sugar Cookies

300 g usaltet smør (romtemperert)
300 g sukker
100 g kakao
400 g  (450 g) mel *
2 egg
1 ts vaniljesukker
1 ts salt
3/4 ts bakepulver

* Mel mengde avhenger om du skal bruke deigen umiddelbart (450 g) eller om du legger den i kjøleskapet til neste dag (400 g). Jeg gjør det sistnevnte og bruker derfor 400 g mel.

Framgangsmåte:

Kjør smør og sukker i kjøkkenmaskinen til du har en lys og luftig krem (bruk K vispen). Tilsett så egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Tilsett så salt og bakepulver og kjør igjen maskinen slik at det er blandet. Rør så inn kakao og tilsett mel litt etter litt. Nå kan du velge om du legger deigen over natten i kjøleskap eller om den brukes umiddelbart (husk da forskjell i melmengde). Jeg lar alltid deig til sugar cookies hvile over natten da jeg synes deigen blir mye bedre og jobbe med. Om du gjør som meg kjevles deigen ut mens den enda er kald. Kna den litt før bruk og ha godt med mel på både kjevle og underlag slik at den ikke blir sittende fast. Hold en god tykkelse når du kjevler ut, ca 0,8 mm er perfekt for en Sugar Cookie :) 

*Tips: Synes du det er vanskelig å få en jevn tykkelse har jeg ett lite triks å dele med deg :) Jeg la to bøker med samme tykkelse på hver side av deigen slik at kjevlen min holdt akkurat likt trykk når jeg trillet fram og tilbake ;) Neste gang skal jeg ta bilder så dere kan se, men håper det var en grei nok forklaring inn til videre.

Stekes så på 190 grader C i ca 10 min, men dette vil variere litt etter størrelse på kjeksene. 

*Tips: Når kjeksene stekes vil det se ut som de kommer til å miste formen ved å både ese litt ut og opp, men de vil plutselig synke/krympe sammen igjen og gå tilbake til opprinnelig form. Med en gang kjeksene er ute av ovnen tar jeg et lokk og presser forsiktig på kjeksene slik at jeg er helt sikker på at overflatene er rette. Dette er ganske viktig om en senere skal pynte med Royal Icing.

Legg så sugar cookiesene over på en rist for avkjøling.  

Nå har du deilige sjokoladekjeks og om du pynter de eller bare spiser de slik som de er spiller ingen trille ;) Deilige både med og uten pynt. 

Vil du se sugar cookies jeg har dekorert tidligere, samt trinn for trinn på pynt og oppskrift på RI, kan du ta en titt Her.

Takk for at du tittet innom og kos deg masse med både baking og smaking ;) 

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram!

Etiketter: ,